Tagliolini met venusschelpen in tomate frito

Foto Cathy Van de Moortele

Gisteren maakten we tomate frito, de gekende Spaanse basissaus. Ik had er uiteraard teveel maar dat is niet erg, want je kan er gewoon weer iets anders mee klaar maken. Een deel van de saus heb ik heet in bokalen gedaan en die zitten nu in de koelkast, te wachten tot ik ze verwerk. 
Ik had al een tijdje zin in venusschelpen, maar het kwam er maar niet van. Het heeft me dan ook bijzonder gesmaakt!

Wat hebben we nodig:

  • verse pasta op basis van 1 ei (50 gr), 50 gr semola en 50 gr pastabloem
  • 500 gr venusschelpen, ontdooid
  • 200 ml tomate frito
  • Aleppo peper (grove rode peper)
  • zout

Hoe gaan we te werk:

  • Maak de pasta volgens het basisrecept: meng het ei met de twee soorten bloem. Laat het deeg 30 min rusten in een ziploc zakje.
  • Verdeel het deeg in 2 en hou 1 deel in het zakje.
  • Rol het andere deel uit tot een lap deeg en haal hem meerdere malen door je pastamachine. Mijn Kenwood pastamachine heeft 9 settings. Voor deze tagliolini stop ik bij stand 6.
  • Bestuif de pastavellen met wat bloem en versnij ze tot tagliolini. Ik gebruik hiervoor de fijnste stand op mijn chitarra.
  • Zet een grote pot met ruim, gezouten water op het fornuis.
  • Spoel de schelpen in een vergiet en laat ze uitlekken. Gooi kapotte schelpen weg.
  • Verwarm de tomate frito in een diepe hapjespan. 
  • Ondertussen kook je de pasta al dente.
  • Voeg 1 pollepel pastakookvocht toe aan de saus en leg er de schelpjes in. 
  • Kruid met Aleppo peper en zout.
  • Laat de schelpjes open gaan en voeg de al dente pasta (en extra pastakookvocht indien nodig) toe aan de pan.
  • Schep om en breng de pasta met de saus en de schelpjes over in een diep bord.
  • Bestrooi met extra Aleppo peper.

TIP:

Aleppo peper vind je in de Turkse winkel, onder de naam Pul Biber.

Reacties