Pittige kalfsgehaktballetjes met preipuree

Foto Cathy Van de Moortele

Ik weet dat ik mijn man altijd blij kan maken met gehaktballetjes. De kwaliteitsslager in de buurt, had zeer mooi kalfsgehakt voor mij bereid en dat leek me nu een goed idee, om daar pittige balletjes van te maken. Omdat kaas ook altijd lekker is in combi met gehakt, heb ik ook wat Emmentaler geraspt boven het gehakt, voor ik er balletjes van draaide. Bij gehaktballetjes eten we hier liefst aardappelpuree. En om de laatste restjes prei te verwerken, hebben we er preipuree van gemaakt.

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 1/4 ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 400 gr kalfsgehakt
  • peper van de molen
  • zout
  • nootmuskaat
  • 25 gr Emmentaler, vers geraspt
  • 1 koffielepel Aleppo peper (pul biber) of enkele chilivlokjes
  • verse platte peterselie, fijngesnipperd
  • 1 ei
  • 15 gr paneermeel

  • olijfolie
  • boter
  • 175 gr wit van prei, gewassen en in halve maantjes gesneden
  • peper van de molen
  • zout
  • 450 gr aardappelen, geschild en in gelijke blokjes gesneden
  • scheutje melk

Hoe gaan we te werk:

  • Laat wat olijfolie in een pan verwarmen en fruit het uitje aan tot het glazig is.
  • Meng het gehakt met de uitjes en kruid met peper, zout en verse nootmuskaat.
  • Voeg de kaas toe en kruid met Aleppo peper en peterselie.
  • Meng het ei en het paneermeel door het gehakt. Kneed niet te lang, zodat de balletjes niet te vast worden.
  • Maak je handen licht vochtig en rol 30 balletjes van het gehakt.
  • Verhit wat olie in de pan waarin je het uitje gefruit hebt en bak de balletjes rondom rond bruin. 
  • Ondertussen laat je wat olijfolie en boter warm worden in een pan.
  • Stoof de prei op een zacht vuurtje.
  • Kruid met peper en zout.
  • Gaar de aardappelstukjes in licht gezouten water. 
  • Stamp de aardappelen fijn eens ze gaar zijn en meng ze met de prei.
  • Voeg een scheutje melk toe en een klontje boter voor extra smeuïgheid.
  • Serveer de balletjes over de puree.

TIP:

Ik heb nog wat kalfsfond (wat een gemak dat de slager dit allemaal maakt en verkoopt) bij de balletjes in de pan gedaan, voor een heerlijk sausje.


Reacties