Porra Antequerana

Foto Cathy Van de Moortele

Na een deugddoend weekje Málaga, zijn we terug gekomen met veel zin in groenten en fruit (oh, wat heb ik dat gemist...) maar ook boordevol ideeën om weer in de keuken te staan. Eén van mijn eerste taken na onze thuiskomst, was mijn boodschappenlijstje aanvullen en mijn groentenboer gaan bezoeken. Deze dikke, koude soep uit Málaga is nu niet echt meer een soep voor dit herfstseizoen, maar ik wou ze toch ook eens zelf maken, nu alles nog vers in mijn geheugen ligt. Ik heb ze afgewerkt met geraspt ei en ventresca (het beste stukje van de tonijn: dunne plakjes tonijnbuik). De soep wordt eerder geserveerd als tapa dan als soep en ze is ook behoorlijk dikker dan de gazpacho die we misschien beter kennen.

Wat hebben we nodig:
  • 250 gr (1 dag oud) wit brood, in stukjes getrokken
  • 1 g rijpe vleestomaten, gewassen en in stukken gesneden
  • 1 groene (punt)paprika, gewassen, schoongemaakt en in stukken gesneden
  • 1 teen knoflook, gepeld en in stukjes gesneden
  • 125 ml goede olijfolie
  • snuif zout
  • 2 eetlepels sherry azijn of rode wijnazijn
  • hardgekookt ei
  • ventresca in blik, uitgelekt
Hoe gaan we te werk:
  • Week het brood in water tot het wat zachter geworden is.
  • Doe de stukken tomaat, puntpaprika en de teen knoflook in een hoge kookpan (bv een aspergepan) en zet de staafmixer erin. Mix een eerste keer alles door.
  • Voeg de olijfolie, een flinke snuif zout en de azijn toe en mix tot een gladde massa.
  • Voeg het geweekte brood toe aan de groenten. Mix opnieuw glad.
  • Is de soep te dik, voeg dan wat water toe. Is ze te dun, voeg wat extra brood toe.
  • Giet de soep door een puntzeef (chinois), zodat ze extra glad is en alle velletjes en pitjes van de tomaten verwijderd zijn.
  • Dek de soep af en zet ze enkele uren in de koelkast, zodat ze goed koud is.
  • Schep de soep in de typische, aardewerk kommetjes en werk ze af met geraspt ei, reepjes ventresca en een extra drizzle olijfolie.
TIP:

Deze soep wordt ook vaak afgewerkt met snippers jámon, blokjes tomaat, spiegelei van kwartelei, stukjes brood, blokjes groene paprika, ...
Gebruik eerder kruim dan korst voor het brood. Ik gebruik hiervoor graag een Turks brood.
De soep mag best dik zijn, een soort tomatendip.
Pel je hardgekookt eitje en rasp het boven je soep. Ik heb hiervoor mijn Microplane gebruikt maar je kan om het even welke rasp gebruiken.

Reacties