Mayonaise

 

Foto Cathy Van de Moortele

En dan merk je plots, dat je geen mayonaise meer op voorraad hebt. We noemen mijn voorraadkast hier thuis, wel eens smalend mijn eigen mini-Delhaize en ik geef toe: ik hou mijn voorraad goed bij zodat ik op elk moment van de dag kan koken en bakken zonder eerst een tripje naar de winkel te moeten doen. Maar helaas pindakaas: geen mayonaise meer in huis. Hoe lang duurt het om zelf mayonaise te maken? Veel minder lang dan ze te gaan kopen... waar wacht je op?

Wat hebben we nodig:

  • 1 ei
  • 1 koffielepel mosterd
  • snuifje zout
  • peper van de molen
  • 250 ml olie voor koude bereidingen
  • sap van 1/2 citroen

Hoe gaan we te werk:

  • Zorg voor een perfect propere hoge maatbeker en een propere staafmixer.
  • Doe het ei in de maatbeker en voeg de mosterd toe.
  • Kruid met zout en peper en doe er 50 ml van de olie bij.
  • Zet de staafmixer in de maatbeker en zet hem aan. Hou de voet van de mixer op de bodem van de maatbeker en ga er voorzichtig mee rond over de bodem, zonder de voet van de mixer op te heffen.
  • De mayonaise zal dikker worden.
  • Voeg de rest van de olie geleidelijk aan en druppelsgewijs toe en "trek" de mixer nu langzaam naar boven. Je zal de olie naar beneden zien gaan en zich binden met de rest van de mayonaise.
  • Mix langzaam verder tot de mayonaise mooi gebonden is.
  • Voeg het citroensap toe en haal de mixer er nog eens door.

TIP:

Zelfgemaakte mayonaise bevat geen bewaarmiddelen. Bewaar ze in de koelkast.
Ik gebruik graag Mix4 olie om mijn mayonaise te maken.
Je kan het citroensap vervangen door azijn.
Maak tartaar van je mayonaise: Voeg toe: gehakte kappertjes, gehakte augurkjes, fijngesnipperde sjalot, vers gesnipperde peterselie.

Reacties