Churros

 

Foto Cathy Van de Moortele

Mijn eerste lading churros waren te dik. Verkeerde spuitmondje. Na enig opzoekingswerk kwam ik uit op een Winston spuitmondje nr1M en dat heb ik dan ook meteen besteld. Helaas waren mijn churros met dat nieuwe spuitmondje even dik! Dan maar mijn dunste open ster spuitmondje uit de lade genomen en ja hoor: knapperige, dunnere churros die mooi uitgebakken waren. Voor mij zouden ze nog wat dunner mogen, maar ik ben er toch al heel blij mee. En met die chocoladesaus erbij? Yummy!

Wat hebben we nodig:

  • 100 gr boerenboter
  • 120 gr water
  • 120 gr volle melk
  • 5 gr fijne griessuiker
  • snuifje zout
  • 140 gr bloem
  • 4 eieren
  • (kaneel)suiker

  • 115 gr slagroom
  • snuifje zout
  • 75 gr donkere kookchocolade (ik gebruik BLOC chocolade van Jacques), gehakt

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de boter met het water, de melk, suiker en het zout in een steelpannetje en breng alles aan de kook.
  • Zet de pan van het vuur, doe de bloem er in 1x bij en roer met een houten lepel heel heftig heen en weer, tot het beslag alle bloem opgenomen heeft.
  • Zet de pan weer even op het vuur en blijf goed roeren met de houten lepel tot het beslag als een bal loslaat van de pan.
  • Breng het beslag over in de kom van de Kenwood en gebruik de K-klopper om het beslag te mengen tot het wat afgekoeld is.
  • Voeg de eieren één voor één toe en klop telkens goed na elke toevoeging, tot alle eieren opgenomen zijn en je een glanzend doch stevig beslag hebt.
  • Breng de helft van het beslag over in een spuitzak met een smal, open ster spuitmondje. 
  • Giet 2l plantaardige frituurolie in een zware pot, type Le Creuset, en breng die naar 175°C.
  • Hou een schaar bij de hand. Spuit reepjes beslag in de warme olie en knip ze op lengte af met de schaar.
  • Laat de churros mooi goudbruin kleuren en laat ze dan uitdruppen op een rooster die boven een bakplaat met keukenpapier staat.
  • Rol de nog warme churros door de kaneelsuiker en leg ze terug op het rooster.
  • Ondertussen maak je de chocoladesaus: Verwarm de slagroom tot hij goed heet is. Giet de slagroom over de gehakte chocolade en laat die 2 min staan zonder te roeren. Met een silicone spateltje roer je de chocolade door de warme room. De kleur zal intenser worden naargelang je de chocolade erdoor roert.
  • Bak de rest van de churros af en serveer meteen.

TIP:

Na gebruik en afkoelen, zeef je de olie. Ik noteer op de fles dat het over olie gaat voor zoete bereidingen zoals churros, oliebollen, appelbeignets,...
Zorg dat de olie niet te heet is, anders zullen je churros te donker worden en van binnen niet uitgebakken zijn.
Meng wat kaneel door je suiker om kaneelsuiker te maken.

Foto Cathy Van de Moortele




Reacties