Fudgy brownies met kriekbier

Foto Cathy Van de Moortele

In de koelkast stond nog een fles kriekbier, mijn favoriete drank toen ik nog jong was en op café ging. Het leek me wel fijn om die kriek te verwerken in een dessert. Mijn eerste idee was sabayon, maar ik had ook zin in chocolade. Chocolade en krieken gaan goed samen, dus leek me dat geen verkeerd idee. Het zijn brownies met kriekbier geworden!

Wat hebben we nodig:

  • 210 ml kriekbier
  • 340 gr BLOC chocolade Jacques, in stukjes gehakt
  • 225 gr boerenboter, in blokjes gesneden
  • 200 gr fijne griessuiker
  • 3 eieren
  • 100 gr patisseriebloem
  • snuifje zout
  • snuifje natriumbicarbonaat

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 175°C. Zet een rechthoekige bakvorm klaar en vet hem lichtjes in.
  • Doe het kriekbier in een pannetje en laat het inkoken tot je nog 1/3 (70 ml) overhoudt. Laat de reductie afkoelen.
  • Doe de chocolade met de boter in een glazen kom en smelt die au bain marie (boven een pot met water - zorg dat de glazen kom het water niet raakt). Laat de chocolade afkoelen tot kamertemperatuur.
  • Klop de suiker met de eieren op tot een lichtgele massa.
  • Voeg de gesmolten chocolade en de reductie van kriekbier toe. Klop op.
  • Zeef de bloem met het zout en het natriumcarbonaat boven het beslag en klop het er kort door.
  • Giet het beslag in de voorbereide vorm.
  • Bak de brownies 35 - 40 min.
  • Laat de brownies in de pan afkoelen en snij ze daarna in vierkantjes. Op die manier kunnen de brownies beter gesneden worden zonder uit elkaar te vallen.

TIP:

Koffie doet het goed om chocolade nog meer tot zijn recht te laten komen, maar dat geldt ook voor bier.
Strooi nog wat gehakte, geroosterde noten over de brownies voor je ze bakt.

Reacties