Pasta met Peper Boursin en krokant spek

Foto Cathy Van de Moortele

Hou jij ook zo van Boursin? De klassieke Boursin of de varianten, het maakt me niet uit, ik vind ze allemaal heerlijk. Vandaag had ik de Peper Boursin in huis en dat leek me nu eens een bijzonder fijne toevoeging voor mijn mac & cheese. Ik had nog een paar plakjes spek liggen ook en die bakte ik krokante en voegde ze toe aan mijn pastagerecht. Smaak ze!

Wat hebben we nodig:

  • 200 gr korte pasta
  • 6 plakjes ontbijtspek, gesnipperd
  • 40 gr vetstof
  • 30 gr bloem
  • 500 ml melk
  • 150 gr Peper Boursin
  • snuifje zout
  • 50 gr paneermeel
  • 20 gr gesmolten en afgekoelde boter
  • 20 gr Parmezaanse kaas, geraspt
  • verse krulpeterselie, fijngesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Kook de pasta beetgaar in ruim, gezouten water.
  • Zet een droge pan op het vuur en bak het spek krokant. Laat het spek uitdruppen op keukenpapier.
  • Smelt de vetstof in een steelpannetje en roer er de bloem door.
  • Laat de bloem even meebakken tot de roux mooi gebonden is.
  • Voeg de melk geleidelijk aan toe en klop goed met een garde tot een gebonden bechamel.
  • Breek de Boursin in stukken en laat hem wegsmelten in de saus.
  • Kruid met zout (er zit al genoeg peper in de boursin).
  • Zet de ovengrill aan.
  • Voeg de al dente pasta en het krokante spek toe aan de saus en giet alles in een ovenschaal.
  • Meng het paneermeel met de boter, Parmezaanse kaas en peterselie.
  • Strooi deze crumble over de pasta.
  • Zet de schaal onder de grill tot je een mooi gekleurd korstje hebt.
  • Geniet met 2 van dit heerlijke, warme pastagerecht.

TIP:

Serveer een groene salade bij dit gerecht.
Probeer eens de Boursin met vijgen.
Kies voor de originele Boursin en vervang het spek door sliertjes gerookte zalm.
Maak deze schotel op voorhand klaar. Warm hem 30 min op in een oven van 180°C en zet hem daarna nog even kort onder de grill.


Reacties