Zwart brood

Foto Cathy Van de Moortele
Ik poets eigenlijk al een tijdje mijn tanden met actieve houtskool. Maar wat ik toen niet wist, weet ik nu wel: actieve houtskool kan je ook gebruiken om voedsel mee te kleuren, bijvoorbeeld om een zwart brood of zwarte pasta van te maken. Er bestaat zelfs zwart ijs, dat gemaakt is met actieve houtskool. Dit is niet dezelfde houtskool die je gebruikt om te barbecueën. Actieve houtskool wordt meestal gewonnen uit kokosnoot of bamboe.
Het ziet er superleuk uit, in contrast met de roomkaas, de gerookte zalm en de kleurige sla. Je zou er bijvoorbeeld kleine broodjes kunnen van maken voor een halloweenfeestje?

Wat hebben we nodig:
  • 500 gr witte broodbloem (ik heb Mistral gebruikt)
  • 5 gr zout
  • 10 gr actieve houtskool
  • 30 gr fijne griessuiker
  • 10 gr korrelgist
  • 240 gr lauwwarm water
  • 40 gr olie
Hoe gaan we te werk:
  • Meng de bloem goed met het zout en de actieve houtskool, zodat de houtskool heel mooi verdeeld zit en er geen klontertjes te zien zijn. 
    Foto Cathy Van de Moortele
  • Meng de suiker met de gist in het warme water. Laat dit papje even staan tot het schuimig wordt.
  • Giet het gistpapje bij de bloem in de kom van de Kenwood.
  • Laat de Kenwood het deeg 11 min kneden met de kneedhaak.
  • Voeg ondertussen de olie in deeltjes toe.
  • Bol het deeg losjes op en leg het in een lichtjes ingevette kom met deksel.
  • Laat het deeg 45 min rijzen.
  • Haal het deeg uit de kom en ontgas het.
  • Bol het deeg mooi op tot de gewenste vorm. Ik vind dat dit brood het best tot zijn recht komt in een rechthoekige vorm, zodat je er mooie driehoeken kan van snijden.
  • Leg het deeg in de bakvorm. Dek af met een handdoek en laat nogmaals 45 min rijzen.
  • Verwarm ondertussen de oven voor op 200°C.
  • Bak het brood 25 min of tot het gaar is.
  • Laat het brood helemaal afkoelen voor je het aansnijdt.
TIP:

De actieve houtskool heeft niet echt veel smaak, maar ik kon toch een lichte, bijna gerookte toets gewaar worden. Of het zit natuurlijk tussen mijn oren, dat kan ook.
Verdeel het deeg in porties van 100 gr en maak er hamburgerbroodjes van.

Foto Cathy Van de Moortele

Reacties