Mosselen met prei en kamschelpen

Foto Cathy Van de Moortele
Het gebeurt wel vaker, dat ik per dag meerdere gerechten maak. Meestal is dat omdat ik zoveel inspiratie heb en alles tegelijk wil klaarmaken. Mijn man eet vaak al om 10u45 warm, omdat hij de late shift werkt. Ik eet dan iets anders om 12u. Op die manier kom je aan heel veel gerechten en recepten. Deze mosselen bijvoorbeeld. Ik had maar 1kg mosselen gekocht. Gecombineerd met kamschelpen uit de diepvries en verse prei van de boerderij, was dat een prima gerecht. Met brood. Zoals het hoort bij mosselen.

Wat hebben we nodig:
  • 1 klontje margarine
  • 1 prei, schoongemaakt en in halve ringen gesneden
  • peper en zout
  • 1 koffielepel venkelzaadjes
  • 50 ml witte wijn
  • 1 kg super mosselen, schoongemaakt
  • 10 kamschelpen, ontdooid
Hoe gaan we te werk:
  • Laat de margarine warm worden in een grote, zware pot, type Le Creuset.
  • Fruit de prei aan. Roer om en laat de prei zacht worden.
  • Kruid met peper, zout en venkelzaadjes.
  • Blus de prei met de wijn en laat die praktisch uitkoken.
  • Voeg de mosselen en de kamschelpen toe en schep om.
  • Zet een deksel op de pan en stoom de mosselen gaar op hoog vuur.
  • Gooi niet-geopende schelpen onverbidderlijk weg.
TIP:

Bij mosselen hoort brood. Je kan er de heerlijke mosselsappen mee opdippen.

Reacties