Speltwraps met spinazie of biet

Foto Cathy Van de Moortele
Daar word ik dus helemaal blij van: speltwraps met spinazie of biet. Een tijdje terug kocht ik bij Pit&Pit verschillende groentepoeders, waaronder spinazie en rode biet. Ik heb er al pastadeeg mee verrijkt en je kan het poeder ook toevoegen aan je favoriete smoothies voor een extra vitamineshot. De poeders bestaan namelijk enkel en alleen uit spinazie of rode biet, geen toevoegingen.
Ik maak altijd zelf mijn wraps (gewoon, omdat ik zo gek ben maar ook omdat ze natuurlijk veel lekkerder zijn dan gekochte wraps) en had gekleurde wraps zien liggen bij Albert Heijn. Dat leek me wel een fijn idee. Deze keer heb ik gekozen voor witte spelt en volkoren spelt. Nog net iets gezonder.

Wat hebben we nodig:
Hoe gaan we te werk:
  • Meng de witte speltbloem met het volkoren speltmeel, het bakpoeder en het zout.
  • Verdeel dit mengsel in twee gelijke delen.
  • Het spinaziepoeder meng je met Ć©Ć©n deel, het rode bietenpoeder met het andere deel.
  • Voeg aan beide delen 30 ml olijfolie en 100 gr water toe.
  • Kneed tot 2 gekleurde homogene degen.
  • Vorm 2 gladde ballen van het deeg en laat ze 15 min rusten.
  • Bestuif het werkblad ruim met bloem.  
    Foto Cathy Van de Moortele
  • Verdeel elke deegbal in porties van 75 gr.
  • Plat de deegballen af en rol ze uit tot grote pannenkoeken.
  • Gebruik extra bloem om het uitrollen makkelijker te maken.
  • Met een zachte borstel veeg je overtollige bloem weg van de wraps, zodat de bloem niet verbrandt in de hete pan.
  • Zet een gietijzeren pan op het vuur en maak ze goed warm.
  • Leg een tortilla in de pan.
  • Van zodra de tortilla blazen laat zien, draai je hem om en bak je de andere kant.
  • Het bakken van de tortilla's gaat heel snel, loop niet weg. Vaak is 30 sec per kant al voldoende.
  • Stapel de hete tortilla's op elkaar in een propere keukenhanddoek en vouw die dicht, zodat ze mooi zacht en warm blijven.
  • Wil je de wraps op een andere dag eten? Laat ze dan helemaal afkoelen in de handdoek. Wikkel de wraps in aluminiumfolie en stop ze dan in een ziploczak. Bewaar ze tot 4 dagen in de koelkast of vries ze in.
TIP:

Warm de wraps 30 sec op in de microgolf om ze weer zacht en plooibaar te maken. Vul ze met jouw favoriete spread (hummus of een sausje), groentjes, vlees, vis of vleesvervanger.
Veeg de pan na elke tortilla uit. Als er restjes bloem in de pan achterblijven, zal die verbranden.


Foto Cathy Van de Moortele

Reacties