Karnemelkbrood

Foto Cathy Van de Moortele
Het lijkt wel een Halloweenbrood, ook al was het zo zeker niet bedoeld. Het insnijden (  = scoren van het brood, zodat het een mooie tekening krijgt en je de ovenrijs bevordert) van het brood gebeurt met een heel scherp "lame" mesje, een soort Gillettemesje. Hoe scherper het mesje, hoe mooier het eindresultaat. Ik bestuif het brood net voor het de oven ingaat, met een dun laagje bloem. Dat wrijf ik voorzichtig met de hand uit, net voor ik het insnij. Het laagje bloem zorgt ervoor dat het insnijden makkelijker gaat en het zorgt ook voor kleurschakering na het bakken.
Dit brood heeft door de karnemelk en de honing een zacht, lichtjes gezoet kruim. Ideaal als toastbrood of om er daags nadien wentelteefjes van te maken.

Wat hebben we nodig:
  • 270 gr ongezoete karnemelk
  • 21 gr verse gist
  • 40 gr vloeibare honing
  • 460 gr witte broodbloem (ik heb Mistral gebruikt)
  • 10 gr zout
  • 45 gr olie
Hoe gaan we te werk:
  • Doe de karnemelk in de kom van de Kenwood en breek er de gist in.
  • Voeg de honing toe en roer goed los, tot alles mooi gemengd en opgelost is.
  • Stort de bloem op de natte ingrediĆ«nten en voeg het zout en de olie toe.
  • Laat de Kenwood het deeg 11 min kneden met de kneedhaak.
  • Vet een kom lichtjes in. Bol het deeg losjes op en leg het in de kom. Sluit af met een deksel.
  • Laat het deeg 45 min rijzen.
  • Haal het deeg uit de kom en ontgas het.
  • Bol het deeg mooi op en geef het de vorm die jij wilt. Ik heb gekozen voor een rond brood.
  • Leg het brood op de onderste schaal van de broodbakbol en zet het deksel erop.
  • Laat het brood opnieuw 45 min rijzen.
  • Ondertussen verwarm je de heteluchtoven voor op 230°C.
  • Bestuif het gerezen brood met een beetje bloem en wrijf dat voorzichtig open met je hand, zodat het brood een heel dun wit laagje heeft.
  • Met een scherp lame mesje, maak je insnijdingen die jij leuk vindt.
  • Zet het deksel weer op de schaal en schuif het brood voor 35 min in de oven.
  • Haal het deksel weg en laat het brood nog zo'n 5 - 7 min verder bakken of tot het de gewenste kleur heeft.
  • Laat het brood volledig afkoelen op een rooster.
TIP:

Heb je geen broodbakbol? Leg dan een pizzasteen in de koude oven en laat die mee opwarmen. Bak het brood rechtstreeks op de pizzasteen.
Bijna al mijn broden worden gebakken in de Emile Henry broodbakvormen. Ze zijn gemaakt van keramiek. Doordat ze een deksel hebben, wordt er stoom gecreƫerd in de vorm, waardoor het brood een dunne krokante korst krijgt en het kruim mooi zacht blijft.


Reacties

Walter zei…
Heeft u een code bij bol.com bij gebruik van de link in het recept
Walter,
Dag Walter,

bedoel je of ik er iets aan verdien? Dat zou ik wel tof vinden ja :)

Groetjes,

Cathy
Walter zei…
Na 15jaar thuisbakker kon ik aan de verleiding niet weerstaan en bij thuiskomst uit verlof zo'n bol aangeschaft. Suoer om mee te werken en versta je enthousiasme voor deze producten. Zonde dat je geen account hebt bij bol.com anders had je er ook iets aan verdient. :)
Dag Walter! Heel blij te horen dat je ook een broodbakbol gekocht hebt. Ik hoop dat je er evenveel plezier zal aan beleven. Succes ermee!
Walter zei…
Denk dat ik een paar kleine foutjes heb gedaan. 195° ipv 230 hetelucht. Had uit gewoonte 10 afgetrokken maar je sprak al van het lucht.
Resultaat was dat het midden niet echt gebakken was. Zou jij de tijd verhogen naar 45 + 10 open? Het meegeleverde boekje van Emile Henry sprak zelfs van een uur?!
Gewoonlijk moet brood hol klinken na het bakken. Ook hier?
Overal zeer tevreden met bovenstaande concerns. Comments?
Goed nieuws voor de loefhebber. In een Britse newsletter wordt van zelfde merk ciabatta-maker vermeld (pan ingedeeld in de lengte in twee). Voor nu alleen leverbaar in de US. Snif
Walter
Dag Walter, ik heb je advies opgevolgd en heb me ingeschreven op het affilliate programma van bol.com
Dag Walter, 195°C zal inderdaad te weinig geweest zijn, waardoor het brood niet uitgebakken was. Probeer gewoon eens te bakken op 230°C, zoals in het recept.
Volgens EH zou je het brood moeten laten afkoelen op de schaal. Ik doe dat nooit, anders wordt het wak.
Je brood moet inderdaad hol klinken na het bakken.
Naast deze ronde broodbakbol, heb ik ook de rechthoekige vorm, de baguettevorm, de kroon en de langere vorm voor batards. Allemaal met deksel. De ciabatta vorm heb ik (nog) niet. Ik zal er eens naar uitkijken.

Groetjes,

Cathy
Walter zei…
Kreeg van Emile-Henry volgende mail terug:
Dear Walter,
Thank you for your message and for your interest in the Ciabatta baker.
I’m afraid that this is for the moment reserved for the US market and is not available in Europe … but you never know, maybe next year we will decide to extend this to the rest of the world !

Kind regards,
Rachel

En nu maar afwachten. Heeft u een mooi receptje voor ciabatta?
Cheers
Walter
Dat wordt nog even afwachten dus. Je kan al goed oefenen ondertussen met je broodbakbol. Misschien kan je daar kleinere ciabatta in bakken? Ik bak eigenlijk zelf nooit ciabatta, omdat ik dit type brood moeilijk verteerd krijg.

Zoete groet,

Cathy
Anoniem zei…
Google eens op vente-exclusive.com staan regelmatig bakvormen van Emile Henry in promo , heb daar reeds meerdere koopjes gedaan . Staan nu weer in promo tot donderdag .