BBQ kippenvleugels met blue cheese dip

Foto Cathy Van de Moortele
Er hoeft geen sportwedstrijd op TV te zijn, om BBQ kippenvleugels te grillen. Ik vind ze altijd lekker! Met deze blue cheese dip zijn ze al helemaal top. Ik heb de vleugels op het laatste gelakt met zelfgemaakte BBQ saus.

Wat hebben we nodig:
  • 12 kippenvleugels, drooggedept
  • 2 eetlepels olie
  • peper van de molen 
  • grof zout
  • BBQ saus
  • 50 gr mayonaise
  • 50 gr Griekse yoghurt
  • 20 gr karnemelk, ongezoet
  • 1 teentje look, gepeld en geperst
  • 10 gr mosterd
  • 30 gr blue cheese (ik heb Danish Blue gebruikt), verkruimeld
  • 1 koffielepel Worcestershiresaus
  • enkele druppels Hot sauce zoals Tabasco
Hoe gaan we te werk:
  • Doe de vleugels in een kom.
  • Giet de olie bij de vleugels en wentel om.
  • Kruid met peper en zout.
  • Verwarm de BBQ voor tot 170-180°C met de rooster op de hoogste stand.
  • Grill de vleugels 20 min aan de ene zijde en daarna 20 min aan de andere zijde.
  • Lak de vleugels met BBQ saus en bak ze nog 5 min.
  • Lak de andere kant met BBQ saus en bak ze nog 5 min.
  • Ondertussen maak je de dip: meng alle ingrediĆ«nten in een kommetje.
  • Serveer de kippenvleugels met de dip. Geef er rauwkost zoals selderstengels of wortelstaafjes bij.
TIP:

Zorg dat de BBQ niet te heet wordt, zodat de vleugels niet verbranden.
Ik heb een geperforeerde plaat gebruikt om de vleugels op te leggen. Zo kan ik ze makkelijker omdraaien en/of lakken buiten de BBQ en het deksel gesloten laten, zodat de juiste temperatuur behouden blijft.

Reacties