Rozijnen

Foto Cathy Van de Moortele
Geen idee hoe dat plots gebeurde, maar ik had veel te veel druiven in huis. Ze waren ook al niet meer zo knapperig vers en dan weet ik, dat niemand ze nog opeet. Dat vond ik zonde en toen dacht ik: bircher muesli!
waarom niet drogen en er rozijnen van maken? Leek me wel een leuk idee! En wat voor een schitterend resultaat: nog warm van de oven en zo zacht en plomp en sappig. Niet te vergelijken met de harde, uitgedroogde rozijntjes die je koopt. Deze gaan volgende week in mijn ontbijt.

Wat hebben we nodig:
  • ontpitte druiven
Hoe gaan we te werk:
  • Idealiter gebruik je een oven die nog aan het afkoelen is van een ander recept. Zet de temperatuur zo laag mogelijk. Ik heb mijn Stoves op slowcooking gezet.
  • Bekleed enkele bakplaten met bakpapier.
  • Verdeel de druiven over de bakplaten en zorg dat ze niet te dicht op elkaar liggen.
  • Zet de platen in de oven en laat de druiven drogen. 
  • Het drogen neemt toch wel enkele uren in beslag, afhankelijk van de grootte en de sappigheid van de druiven.
TIP:

Bewaar je rozijnen in de koelkast en bewaar ze niet te lang.

Reacties