Pasta met pancetta, jonge erwten en munt

Foto Cathy Van de Moortele
Het heeft veel te lang geduurd, maar ik ben eindelijk eens langsgeweest bij Cru in Gent. Wat een leuke zaak en ik heb er mijn hartje kunnen ophalen aan al die lekkernijen en specialiteiten. Meteen ook de ingrediƫnten meegebracht voor bij de verse pasta die ik gisteren gemaakt had. Een eenvoudig maar smakelijk gerecht.

Wat hebben we nodig:
  • verse pasta op basis van 1 ei en 100 gr pastabloem
  • 100 gr pancetta, in blokjes gesneden
  • 1 teen look, gepeld en gesnipperd
  • 100 gr jonge doperwten, gedopt
  • 100 ml culinaire room
  • 125 gr verse ricotta
  • peper en zout
  • verse muntblaadjes, gesnipperd
Hoe gaan we te werk:
  • Maak het pastadeeg en laat het 30 min rusten in plastic folie.
  • Vorm het pastadeeg naar eigen keuze. Ik heb er buisjespasta van gemaakt.
  • Zet een grote pot met ruim, gezouten water op het fornuis en breng die aan de kook.
  • Laat een hapjespan goed warm worden en bak de pancetta krokant.
  • Giet het vet af en voeg de look toe aan het spek. Laat enkele minuten mee bakken.
  • Kook de pasta al dente. Tijdens de laatste minuten, voeg je de erwtjes toe.
  • Voeg de room en de helft van de ricotta toe aan het spek.
  • Giet de pasta en erwtjes af (hou wat kookvocht apart) en voeg ze toe aan de hapjespan.
  • Schud goed op.
  • Kruid met peper en zout.
  • Voeg wat van het kookvocht toe als de saus te dik is.
  • Werk af met verse munt.
TIP:

Als je geen pancetta vindt, kan je ook spekblokjes gebruiken.
Gebruik diepvrieserwtjes ipv jonge doperwten.

Reacties