Pasta prei

Foto Cathy Van de Moortele
Ik ben geen preifan. Toch zeker niet in de klassieke bereidingen. Toen ik de mogelijke recepten van mijn Marley Spoon box aan het bekijken was, heb ik toch gekozen voor het preigerecht, omdat ik er van overtuigd ben dat je niet kan zeggen dat je iets totaal niet lust, als je eens geen andere manier van bereiden hebt geprobeerd. Eerlijk? Ik zal nooit een echte preifan worden, maar dit pastagerecht ga ik toch vaker maken.

Wat hebben we nodig:
  • olijfolie
  • 250 gr prei, in halve ringen gesneden en gewassen
  • 100 ml water
  • 1 groentebouillonblokje, verkruimeld
  • 2 eetlepels graantjesmosterd
  • peper
  • zout
  • enkele jonge takjes thijm, fijngehakt
  • 200 gr penne
  • 150 gr zure room
  • 20 gr grana padano, geraspt
  • 20 gr walnoten, getoast in een droog pannetje en grof gehakt
  • 2 handenvol rucola, gewassen
Hoe gaan we te werk:
  • Laat enkele lepels olie goed warm worden in een hapjespan.
  • Stoof de prei tot ze zacht is. Reken hier zo'n 10 min voor.
  • Voeg het water en de bouillon toe.
  • Roer de mosterd ook door de prei.
  • Kruid met peper en zout en voeg de thijm toe.
  • Kook ondertussen de penne gaar in ruim, gezouten water.
  • Meng de zure room onder de saus en voeg de kaas toe.
  • Schep 1 pollepel pastakookvocht bij de saus.
  • Giet de pasta af en roer hem onder de preisaus.
  • Werk af met grana padano en walnoten.
  • Verdeel de pasta over twee kommen en strooi er de rucola over.
TIP:

Dit gerecht is bijzonder smaakvol en het crunchy van de noten maakt het weer extra boeiend.

Reacties