Focaccia

Foto Cathy Van de Moortele
Oh wat is dat toch lekker, zo'n vers gebakken focaccia. Enkele weken terug kwamen mijn oudste dochter en ik heel onverwachts terecht in een prima Italiaans restaurant. Bij het aperitief kregen we stukjes focaccia, vers uit de oven. Het herinnerde mijn dochter aan haar spreekbeurt over Italië in de lagere school, waarbij ze toen zelf focaccia had gebakken om uit te delen aan haar klasgenoten. Sinds toen heb ik zin om weer eens zelfgebakken focaccia uit mijn Stoves te halen..

Wat hebben we nodig:
  • 230 gr water, op kamertemperatuur
  • 115 gr melk, lauwwarm
  • 15 gr verse gist
  • 15 gr suiker
  • 470 gr witte broodbloem (ik heb Mistral gebruikt)
  • 12 gr zout
  • 45 gr olijfolie
  • extra olijfolie
  • 1 takje rozemarijn, geritst
  • wat grof zout
Hoe gaan we te werk:
  • Meng het water met de melk in de kom van de Kenwood en breek er de gist in.
  • Voeg de suiker toe.
  • Stort de bloem over het vocht en laat de Kenwood het deeg 8 min kneden.
  • Het deeg is behoorlijk vochtig. Je zal af en toe een schraper moeten gebruiken om de zijkanten van de kom los te maken.
  • Voeg ondertussen het zout en de olijfolie toe.
  • Bebloem je werkblad lichtjes en stort er het deeg op.
  • Met twee schrapers breng je het deeg samen en leg je het in een lichtjes ingevette kom met deksel.
  • Laat het deeg rijzen tot het in volume verdubbeld is (bij deze warmte was 1u voldoende).
  • Vet ondertussen een bakvorm in met olijfolie. Ik heb mijn grote sauteuse van Emile Henry gebruikt, maar je kan ook een bakblik met opstaande rand (35x28cm) gebruiken.
  • Stort het deeg in de vorm en laat het even "uitlopen".  
    Foto Cathy Van de Moortele
  • Met lichtjes ingeoliede vingers, verspreid je het deeg tot de bodem bedekt is.
  • Dek af met het deksel (of met folie) en laat het deeg nog eens in volume verdubbelen.
  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Olie je vingers opnieuw in en druk putjes in het deeg.
  • Sprenkel nog meer olijfolie over de focaccia.
  • Bestrooi het deeg met rozemarijn en grof zout.
  • Bak de focaccia 35-40 min in de oven, op de onderste rooster, zodat hij niet te snel kleurt bovenaan.
TIP:

Je hoeft de focaccia niet de dag zelf op te eten. Bewaar hem gerust in een plastic zak tot de volgende dag. Snij hem door en beleg hem met ricotta en prosciutto bijvoorbeeld.
Hoe groter je vorm, hoe dunner en krokanter je focaccia zal zijn. Mijn sauteuse zorgt voor een dikkere, kleinere focaccia en zo heb ik hem zelf het liefst.

Reacties