Stokbrood

Foto Cathy Van de Moortele
Ik vind haar kookfilmpjes supergrappig om naar te kijken. Je hebt het voor Laura Vitale of niet. Haar recepten zijn eenvoudig en vragen niet veel bijzondere ingrediënten. Ik was op zoek naar een recept voor stokbrood en ik heb het gevonden! Omdat mijn stokbroodpan maar 2 broodjes kan huisvesten, heb ik van de rest van het deeg nog 5 pistoleetjes gemaakt.

Wat hebben we nodig:
  • 330 ml water, lauwwarm
  • 24 gr verse gist
  • 500 gr bloem voor stokbrood (Artipan Croc)
  • 10 gr zout
  • 5 gr kristalsuiker
  • tot 50 gr extra bloem
Hoe gaan we te werk:
  • Meng het water met de gist. Laat het papje schuimig worden.
  • Doe de bloem in de kom van de Kenwood. Maak een kuiltje in het midden.
  • Giet het gistpapje in het kuiltje. Strooi er een beetje bloem over.
  • Strooi het zout aan één zijde van de bloem en de suiker aan de andere kant.
  • Meng de ingrediënten met een houten lepel en laat de kneedhaak dan verder het werk doen.
  • Het deeg zal nog heel plakkerig zijn en nog niet loslaten van de kom, maar zo hoort het.
  • Voeg nog de helft van de extra bloem toe en kneed nog even verder.
  • Vet een grote kom lichtjes in met olie.
  • Haal het deeg uit de Kenwoodkom met een ronde deegschraper.
  • Leg het deeg in de ingevette kom en dek af met een deksel of met plastic folie.
  • Laat het deeg 1u rijzen op een warme plaats, of tot het in volume verdubbeld is.
  • Bestuif je werkblad lichtjes met de rest van de bloem.
  • Keer de kom om en laat het deeg 10 min rusten. Verdeel het deeg in 3 gelijke delen.
  • Rol van elke portie deeg een stokbrood. Er mogen gerust wat onregelmatigheden in het deeg zitten, dat maakt het stokbrood juist rustiek.
  • Bestuif de stokbroden met wat bloem en snij ze op 3 - 4 plaatsen diagonaal in met een lamé mesje.
  • Bedek de stokbroden met een handdoek en laat ze nog 1u rijzen of tot ze in volume verdubbeld zijn. Ik zet de broden in een oven van 50°C.
  • Verwarm de oven voor op 240°C. Laat een gietijzeren pan meewarmen in de oven op het onderste rooster.
  • Zet het bakblik met de stokbroden op het bovenste rooster, giet het kopje water in de gietijzeren pan en sluit de ovendeur zo snel mogelijk. De stoom gecreëerd door het water, zal zorgen voor een knapperige korst.
  • Laat de stokbroden 30 min bakken of tot ze knapperig en bruin zijn.
  • Laat de broden afkoelen voor je ze serveert.
TIP:

Zelfgebakken stokbroden zijn zoveel lekkerder dan afbakbroodjes.
Foto Cathy Van de Moortele
Je kan ook gewone bloem gebruiken als je geen bloem voor stokbrood hebt.
Gebruik niet meer bloem dan in het recept staat. Het is een plakkerig deeg en je kan het niet echt goed vastnemen, maar zo hoort het.
Gebruik je liever korrelgist? Dan is 7 gr voldoende.
Ik maak het deeg 's avonds en laat het in de koelkast in een ingevette kom met deksel rustig rijzen. De volgende ochtend haal ik het deeg uit de kom, breng het in vorm en laat het zijn 2e rijs doen.
Als je een speciale stokbroodvorm hebt, kan je die gerust gebruiken. Je stokbroden zullen regelmatiger van vorm zijn dan wanneer je ze gewoon op een bakplaat schikt. Heb je die niet, leg de stokbroden dan gewoon op bakpapier op de bakplaat.
De Artipan bloemreeks koop ik bij Hobbycenter Wittevrongel in Eeklo. Deze "Croc" variant garandeert jou lekker krokant stokbrood, pistolets, piccolo's,..
Ondertussen heb ik de baguettesvorm van Emile Henry en daar kan ik gelijktijdig 3 krokante stokbroden in bakken.

Reacties