Gegrilde paprika's

Foto Cathy Van de Moortele
Alle 4 de kleuren zijn hier welkom. De groene vind ik iets bitterder, maar die gaan in de spaghettisaus, in fijne brunoise. De rode, gele en oranje paprika's zijn lekker zoet en wanneer je ze grilt, krijgen ze een rokerige smaak die me heel sterk kan bekoren.
Ik kan het bijna geen recept noemen, omdat de eenvoud dat niet toelaat. Maar toch wil ik het hier neerschrijven, gewoon, omdat je altijd gegrilde paprika's moet kunnen maken. Ik leg ze tussen brood en beleg, of eet ze als tapas bij Italiaanse vleeswaren.

Wat hebben we nodig:
  • paprika's
  • olie
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de grill van je oven voor.
  • Zet een bakplaatje klaar en leg er een rooster op.
  • Zet de paprika's rechtop op je snijplank, met het steeltje naar boven. Snij de 4 zijkanten recht naar beneden af. Zo ben je van het binnenste membranen en de pitjes verlost.
  • Leg de paprika's op de rooster met de bolle kant naar boven. Vet ze lichtjes in met olie.
  • Grill de paprika's tot ze geblakerd zijn (loop niet ver weg als de grill aan staat). Draai ze om met een tang, vet de andere kant ook in en laat ze nogmaals roosteren.
  • Laat de paprika's even afkoelen en "trek" de vellen eraf met een keukenmesje. Ik laat er graag altijd wat opzitten, omdat ik die rook smaak zo lekker vind.
TIP:

Je kan de gegrilde paprika's na het roosteren ook meteen in een plastic zakje doen en dat dichtknopen. De stoom die ontstaat maakt het nog makkelijker om het vel eraf te krijgen.
Je kan ook puntpaprika's gebruiken.

Reacties