Het perfecte spiegeleitje

Foto Cathy Van de Moortele
Ik hou van eieren in al zijn vormen. We hebben altijd kippen lopen in de tuin en dat ze ons eitjes geven, is mooi meegenomen. Elke week worden hier nogal wat eieren gebruikt om te bakken en te koken. Een heel eenvoudig product, maar onmisbaar in de keuken.
Dit spiegeleitje is gewoon perfect. Langzaam gegaard, geen bruine krokante randjes (alhoewel dat ook lekker kan zijn, maar deze keer wou ik geen gekleurde randjes). Ik heb mijn spiegeleitje graag zo glad mogelijk, met een lopende dooier en gestold eiwit. Dit is voor mij de beste manier om zo'n eitje op tafel te zetten, voorbeeld op nasi goreng, Westvlaamse stovers, als ontbijt, op een broodje met krokant gebakken spek.

Wat hebben we nodig:
  • neutrale olie
  • verse eitjes
  • peper en zout
Hoe gaan we te werk:
  • Neem een klein antikleefpannetje met zware bodem. Giet er een bodem olie in (wees niet te zuinig, de overtollige olie kan je gewoon opnieuw gebruiken) en laat die warm worden op een medium vuur.
  • Breek een eitje in een kommetje, zonder de dooier te breken.
  • Laat het ei voorzichtig in de olie glijden. Er mag geen olie spetteren. Is dat wel zo, dan staat je vuur te hard. Er mag geen beweging te zien zijn in je pan.
  • Lepel af en toe wat van de warme olie over het eiwit (niet over de dooier, als je die graag lopend wil). 
  • Schep je eitje uit de pan van zodra het eiwit mooi gestold is.
TIP:

Je kan het eitje nog even bijknippen of een ingevet vormpje gebruiken in je pan als je het eitje helemaal rond wilt.
Ik gebruik enkel olie van Mix4 of Isio4. Neutrale olie van 4 soorten: zonnebloemolie, druivenpitolie, oléisol en koolzaadolie. De olie is zowel koud als warm te gebruiken. Beide te koop bij Delhaize.

Reacties