Linzensoep met rundsvlees

Foto Cathy Van de Moortele
Ik hou van linzen, in alle kleuren die er zijn. De zwarte DePuy linzen gebruik ik liefst in salades omdat die mooi hun vorm blijven houden, maar de rode, gele en groene linzen zijn ideaal in curry's en stoofpotjes en soepen. Bijvoorbeeld deze linzensoep met rundsvlees. Ik liet me inspireren door een recept op de site van Stoves, waar ik mijn nieuwe RangeCooker vandaan haalde en je mag het weten: de soep vult goed en zit boordevol gezonde linzen en groentjes. Het vlees kan je uit de soep halen of je kan het vlees uit elkaar halen en weer aan de soep toevoegen. Net wat jij lekker vindt!

Wat hebben we nodig:
  • 2 l water
  • 300 gr rode linzen, gespoeld
  • 1.5 prei, gewassen en fijngesneden
  • 1 dikke wortel, geschraapt en fijngesneden
  • 1 ui, gepeld en fijngesneden
  • 1 groot stuk soepvlees
  • 2 runderbouillonblokjes, verkruimeld
  • 2 laurierblaadjes
  • 1/2 prei, gewassen en fijngesneden
  • 1/2 wortel, geschraapt en fijngesneden
  • 1 kleine ui, gepeld en fijngesneden
  • peper en zout
  • 1 eetlepel kurkuma
  • verse koriander, grof gesnipperd
Hoe gaan we te werk:
  • Zet het water op het vuur, in een grote pot die ook in de oven mag.
  • Verwarm de oven voor op 90°C.
  • Voeg de linzen, prei, wortel, ui, soepvlees, bouillonblokjes en laurier toe aan het water en breng aan de kook.
  • Dek de pot af en zet hem 3u in de oven.
  • Haal de pot uit de oven. Verwijder het vlees en de laurierblaadjes. Als je dat wenst, kan je het vlees uitrafelen en straks weer toevoegen aan de soep.
  • Mix de soep glad en zet ze weer op het vuur.
  • Laat ze opkoken.
  • Voeg de prei, wortel en ui toe en laat die kort meegaren.
  • Kruid af met peper en zout, kurkuma (voor de kleur) en verse koriander.
  • Serveer de linzensoep met vers gebakken stokbrood.
TIP:

Deze maaltijdsoep is gezond. Vries de soep na het afkoelen in, zodat je altijd een portie hebt om mee te nemen als lunch naar het werk.

Reacties