Amandelpannenkoekjes

Foto Cathy Van de Moortele
De koolhydraatarme recepten blijven komen. Ik was een echte koolhydraatjunkie: brood, (verse) pasta, rijst, cake, koekjes, ... ik kreeg er nooit genoeg van. Want dat is ook wat koolhydraten met je doen: ze werken verslavend en je krijgt er nooit genoeg van. Dat de aanslepende vermoeidheid, pijnlijke gewrichten, gebrek aan energie, humeurschommelingen en wisselende bloedsuikers ook door de koolhydraten kwamen, wist ik niet. Geen enkele dokter had me daar op gewezen. Tot ik zelf op zoek ging en begon te lezen over LCHF (low carb high fat). Ik wou het er op wagen, ook al waren deze richtlijnen zo gek, dat elke dokter me meteen richting psychiatrie zou sturen. Zo weinig mogelijk koolhydraten, enkel zelfbereide maaltijden (makkie) en zoveel mogelijk gezonde vetten. Dat die gezonde vetten dan ook zouden betekenen veel eieren, echte boter en spek, had ik niet voor mogelijk gehouden. Het resultaat van deze levensstijl is, dat ik minder moe ben, mijn bloedsuikers veel meer onder controle heb, minder insuline nodig heb, veel minder calorieën binnenspeel (je hebt geen honger met deze levensstijl en absoluut geen behoefte aan snacks) en happier ben. Ik ben benieuwd naar mijn volgend bloedonderzoek, om te kijken wat het doet met mijn cholesterol waarden en HbA1c... Ondertussen maak ik deze amandelpannenkoekjes voor mijn ontbijt. Enjoy!

Wat hebben we nodig:
  • 100 gr amandelpoeder
  • 1 eetlepel LSA
  • 50 gr boter, gesmolten
  • 60 ml water
  • 2 eieren, losgeklopt
  • enkele druppels vanille extract
  • snuifje bakpoeder
  • snuifje zout
  • extra boter
Hoe gaan we te werk:
  • Meng het amandelpoeder met de LSA, boter, het water, de eieren, het bakpoeder en het zout.
  • Verhit een anti-kleefpan op medium warmte en voeg wat boter toe.
  • Bak 6 kleine pannenkoeken van dit beslag. Draai de pannenkoekjes voorzichtig om wanneer je de bubbeltjes ziet verschijnen.
TIP:

Je kan het beslag zoeten naar smaak met zoetstof.
Zelf heb ik meer dan genoeg met 2 van deze pannenkoekjes. Ze vullen heel erg.

Reacties