Slagroomtaart met aardbeien

Foto Cathy Van de Moortele

Dicht in de buurt staat hij: een automaat waar ik elke dag aan verse aardbeitjes kan geraken. Ze zijn al mooi rood en zoet en ik had ze gewoon nodig, omdat ik in mijn hoofd een ideetje had. Ik had een doos slagroom staan die deze week nog op moest en bedacht dat aardbeien met slagroom wel een heel erg lekkere combinatie vormt. Onze kippen leggen nog altijd volop eieren, dus een biscuit bakken is hier nooit een probleem. De taart ziet er moeilijk uit, maar is het eigenlijk niet. Diep in mijn baklade, vond ik een rol lactaatfolie, die ik ooit kocht voor dit soort gebak, maar ze zat nog netjes ingepakt (I know, er is altijd wel iets anders wat ik wil bereiden). Nu niet meer en ik ben blij dat ik deze folie al gewoon in huis had. Laten we er aan beginnen!

Wat hebben we nodig:

  • 150 gr fijne griessuiker
  • 250 gr eieren
  • snuifje zout
  • 150 gr patisseriebloem, gezeefd
  • 500 gr slagroom 40%
  • 50 gr bloemsuiker, gezeefd
  • het merg van 1 vanillestokje
  • 650 gr aardbeien, ontkroond (hou 14 mooie aardbeien apart)

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 230°C.
  • Zet een bakplaatje met de suiker in de oven terwijl hij aan het opwarmen is.
  • Doe de eieren in de kom van de Kenwood en voeg een snuifje zout toe.
  • Klop de eieren al los met de draadklopper. Het zout vergemakkelijkt dat los kloppen.
  • Van zodra de suiker warm is, voeg je die straalsgewijs toe aan de kloppende eieren.
  • Blijf verder kloppen op hoge snelheid tot de massa dik en bijna wit is. De kom moet bijna tot bovenaan gevuld zijn nu moet beslag.
  • Spatel de gezeefde bloem voorzichtig door het beslag. Ik gebruik hiervoor de Kenwood menger met silicone opzetrand.
  • Bekleed een bakplaat met bakpapier en vet het lichtjes in.
  • Stort het beslag voorzichtig uit op de bakplaat en effen het oppervlak met een spatel.
  • Bak de biscuit 10 min of tot hij mooi gekleurd is.
  • Draai de biscuit om op een plank en verwijder het bakpapier. 
  • Laat de biscuit afkoelen.
  • Klop de slagroom op met de bloemsuiker en het vanillemerg.
  • Neem een springvorm van 18cm diameter en gebruik hem als mal om 2 cirkels biscuit uit te steken. De rest van de biscuit mag je opeten. Voordeel van de chef te zijn. (Je kan de resterende biscuit ook verkruimelen en gebruiken ter afwerking van de taart.)
  • Bekleed de springvorm van binnen met een band acetaatfolie. Ik heb folie van 8cm hoogte gebruikt. De folie zorgt ervoor dat de taart ongeschonden uit de springvorm komt. 
  • Leg 1 cirkel biscuit in de springvorm, met de donkerste kant naar boven.
  • Neem 6 aardbeien, gelijk van vorm en grootte. Snij de kroontjes eraf met een scherp mesje en snij de aardbeien door van boven naar beneden. Schik de aardbeien tegen de rand van de springvorm, met de spitse kant naar boven en de bolle kant naar binnen, zodat je straks aan de buitenkant het lichtgekleurde vruchtvlees van de aardbei ziet.
  • Schep 200 gr van de opgeklopte slagroom op de biscuit en spreid hem uit tegen de aardbeien zoveel je kan. De rest blijft in het midden liggen.
  • Vul de holte op met 300 gr ontkroonde (je hoeft de aardbeien niet te snijden) aardbeien. 
  • Schep 100 gr opgeklopte slagroom op de aardbeien en effen het oppervlak met een spateltje.
  • Duw de 2e biscuitlaag in de slagroom, met de kruimkant naar boven.
  • Werk af met 100 gr slagroom. Effen opnieuw de bovenlaag met je spateltje.
  • In het midden schep je de rest van de slagroom en je verdeelt die een beetje als een kleine cirkel op de bovenkant van de taart.
  • Maak een cirkel van 7 ontkroonde aardbeien en zet een 8e aardbei in het midden van die cirkel. Zorg dat de punten naar boven staan.
  • Zet de taart koel weg om op te stijven.

TIP:

Bewaar de taart afgedekt in de koelkast.

Foto Cathy Van de Moortele







Reacties