Faluchen

Foto Cathy Van de Moortele

Ik heb een tijdje gewerkt in de broodjeszaak van mijn vriendin. Een job die ik heel graag gedaan heb, omdat ik carte blanche had en zoveel mogelijk zelf probeerde te maken: gehaktballetjes, eiersalade, vleessalade, chocopasta, frikandon, ... De klanten wisten dat heel erg te waarderen. Het leek me toen leuk om een eigen broodjeszaak te hebben, waar ik bv ook salades kon serveren en vers gebakken quiches. Met een dessertje als brownies of appelflappen, vers uit de oven. Het is bij een droom gebleven. Maar brood bakken doe ik wel al al die jaren thuis. Vandaag heb ik faluches gebakken. Heel gekend in Zuid-West-Vlaanderen maar onbekend waar ik nu woon. Ideaal om te beleggen als stokbroodje, alleen zijn deze faluches heel mals. Geen pijnlijk gehemelte dus... Ik heb ze behoorlijk rijkelijk belegd en we hebben 1 broodje gedeeld: 3/4 voor mijn man, 1/4 voor mij. De twee andere faluchen heb ik ingevroren voor de lunchbox van mijn man. Altijd een win-win situatie in dit huishouden!

Wat hebben we nodig:

  • 280 gr water
  • 50 gr zure room
  • 16 gr verse gist
  • 340 gr witte broodbloem (ik heb Mistral gebruikt)
  • 200 gr Artipan Royale (meergranenmeel)
  • 20 gr boerenboter
  • 10 gr zout

Hoe gaan we te werk:

  • Doe het water en de zure room met de gist in de kom van de Kenwood.
  • Los de gist op en laat het papje 15 min staan.
  • Stort de bloem en het meel op het vocht en leg er de boter en het zout op.
  • Laat de Kenwood het deeg 11 min kneden.
  • Haal het deeg uit de kom en bol het op.
  • Leg het deeg in een lichtjes ingevette kom met deksel en laat 20 min rusten.
  • Ontgas het deeg en vouw het 2x dubbel.
  • Weeg het deeg af en verdeel het in 3 gelijke porties.
  • Vorm kleine, dikke baguettes van het deeg.
  • Dek de broden af met ingevet plastic en laat ze 20 min rijzen.
  • Bestuif je werkblad met wat bloem.
  • Leg een baguette op het werkblad en rol ze uit tot een langer, platter brood.
  • Breng het brood over op een bakplaat.
  • Laat voldoende plaats tussen de faluchen op de bakplaat. Ik heb ze meteen over 3 bakplaten verdeeld.
  • Dek de faluchen opnieuw af met ingevet plastic en laat ze deze keer 1u - 1u30 rijzen.
  • Verwarm de oven voor op 220°C hetelucht.
  • Bestuif de faluchen lichtjes met bloem.
  • Druk 10 gaatjes in elke faluche, 2 rijen van telkens 5 gaatjes. Gebruik hiervoor je twee wijsvingers. Druk helemaal door tot op de bakplaat.
  • Schuif de 3 bakplaten in de oven.
  • Verminder de warmte meteen naar 200°C. 
  • Bak de faluchen 15 min. Ze horen nog zacht te zijn.
  • Laat de faluchen afkoelen op een taartrooster.

TIP:

Je kan deze broden zeer goed invriezen. Laat ze helemaal afkoelen en vries ze dan in, in ziploc zakken. Laat de broden in de koelkast in het zakje ontdooien.
Heb je geen Artipan Royale? Kies dan een ander bruin of meergranen meel.


Reacties