Chocolade cheesecake

Foto Cathy Van de Moortele

Ik werk als hobbykok in een gezin, waar ik 4 dagen per week de lunch verzorg. Ik bak er brood, maak verse soep, denk na over voorgerechtjes of hapjes vooraf, zet een warme maaltijd op tafel met bijgerechten en als het even meezit qua tijd, is er ook een dessert. Toen ik er ging solliciteren, vroegen ze me of ik desserts kon maken. Ik ben niet bepaald een patissier en zei toen dat dat niet mijn sterkte was, dat ik zelf eerder een hartige dan een zoete eter ben, maar dat ik het wel wou proberen. Er zijn nog niet veel werkdagen geweest zonder dessert... Soms moet je gewoon eens uit je comfortzone komen en zaken uitproberen, zoals deze chocolade cheesecake. Wat een zalig dessert is dit! Je maakt een basis van koekjes met cacao en boter en giet daar je beslag over uit. De gesmolten chocolade verdeel je met een draaiende beweging van je mes door het beslag, zodat je een marmereffect bekomt. Iets voor jou, denk je?

Wat hebben we nodig:

  • 250 gr Digestive koekjes
  • 25 gr pure cacao
  • 15 gr fijne griessuiker
  • 25 gr boter, gesmolten en afgekoeld
  • 500 gr Philadelphia natuur
  • 200 gr ricotta
  • 2 eieren
  • 100 gr fijne griessuiker
  • 1 koffielepel vanillepasta
  • 20 gr maïzena
  • 1 eetlepel citroensap
  • 70 gr chocolade callets, gesmolten

Hoe gaan we te werk:

  • Bekleed een springvorm met bakpapier en vet de zijkanten en het bakpapier in met een beetje boter.
  • Breek de koekjes en doe ze in de keukenrobot. Cutter ze fijn.
  • Voeg de cacao, suiker en gesmolten boter toe en cutter nogmaals.
  • Stort de koekjeskruimels in de voorbereide springvorm, druk goed aan met de bolle kant van een lepel en zet hem 30 min in de vriezer of 1u in de koelkast, zodat de bodem kan opstijven.
  • Klop de Philadelphia los met de ricotta. Gebruik hiervoor de draadklopper in de Kenwood.
  • Voeg de eieren één voor één toe en klop goed los na elke toevoeging.
  • Voeg de suiker en de vanille toe (je kan ook het merg van 1 vanillestokje gebruiken) en klop nogmaals op.
  • Meng de maïzena met het citroensap en voeg het toe aan het beslag. Klop een laatste maal op.
  • Giet het beslag op de taartbodem en strijk hem glad met een klein paletmesje.
  • Giet de gesmolten chocolade over het beslag en gebruik de achterkant van je mes om een marmereffect te bekomen.
  • Zet de cheesecake 35 - 40 in de oven. Hij moet lichtgekleurd zijn en net stevig in het midden. Het beslag mag niet meer lopend zijn in het midden.
  • Laat de cheesecake 15 min afkoelen in de vorm op een rooster en zet hem daarna minstens een uur in de koelkast om op te stijven.

TIP:

Meng eens wat frambozen onder je beslag voor een supercombinatie!

Reacties