Synergie zachte broodjes

Foto Cathy Van de Moortele

Er wordt hier heel veel afgewisseld in het brood dat gebakken wordt. Niet alleen gewone broden, maar vaak ook focaccia, pitabroden, kleine broodjes, stokbroden, tortilla's en chapati's. Brood komt in zoveel vormen en elk met zijn eigen bijzonderheden.

Deze kleine zachte broodjes maak ik graag in het weekend. Daar kan ik zo van genieten. Het Synergiemeel is van Dossche Mills en ik koop het bij mijn vertrouwde zaak: Wittevrongel in Eeklo. Je kan het puur gebruiken, maar ik meng het graag met witte broodbloem. 

Wat hebben we nodig:

  • 280 ml water
  • 12 gr verse gist
  • 250 gr Synergie meel
  • 250 gr witte broodbloem (ik heb Mistral gebruikt)
  • 7 gr zout
  • 15 gr vetstof

Hoe gaan we te werk:

  • Doe het water met de gist in de kom van de Kenwood en roer de gist los.
  • Stort het meel en de bloem op het vocht en leg daarop het zout en de vetstof.
  • Laat de Kenwood het deeg 11 min kneden met de kneedhaak op lage snelheid.
  • Haal het deeg uit de kom, bol het los op en leg het 20 min in een lichtjes ingevette kom met deksel.
  • Ontgas het deeg en bol het strakker op.
  • Leg het deeg terug in de kom en laat het 25 min rijzen.
  • Verdeel het deeg in porties van 70 gr. Bol ze mooi op en leg ze op een bakplaat.
  • Dek af met ingevet plastic of met een keukenhanddoek.
  • Laat de bolletjes 1u10 rijzen.
  • Verwarm ondertussen de oven voor op 210°C.
  • Bestuif de broodjes lichtjes met wat witte bloem en bak ze 11 min.
  • Laat de broodjes volledig afkoelen op een rooster.

TIP:

Wil je de broodjes pas de volgende dag eten? Stop ze dan na het afkoelen in een gesloten plastic zak.

Reacties