Krokante havermoutkoekjes

Foto Cathy Van de Moortele

Dop jij ze in een beker melk of niet? Ik ben gek op krokante koekjes. Deze havermoutkoekjes zijn zo lekker, zo krokant en zo damn verslavend... Goed voor 33 koekjes, maar je kan ze ook invriezen nadat je er balletjes van gerold hebt. Bak ze dan af op een moment waarop jij zin hebt in verse koekjes.

Wat hebben we nodig:

  • 200 gr boerenboter, zacht
  • 200 gr fijne griessuiker
  • 45 gr donkerbruine suiker
  • 1 ei
  • 140 gr patisseriebloem
  • 3 gr zout
  • 3 gr natriumbicarbonaat
  • 3 gr bakpoeder
  • 200 gr havermout

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 180°C en zet enkele bakplaten met bakpapier klaar.
  • Klop de boter romig met de twee soorten suiker en het ei. Ik gebruik hiervoor de K-klopper in de Kenwood.
  • Schraap de ingrediënten naar beneden.
  • Zeef de bloem met het zout, natriumbicarbonaat en het bakpoeder boven de andere ingrediënten in de kom.
  • Meng kort.
  • Voeg de havermout toe en meng kort.
  • Maak balletjes van 25 gr en leg ze geschrankt op de bakplaten. Laat voldoende ruimte tussen, want ze worden redelijk groot.
  • Bak de koekjes 15 min.
  • Laat de koekjes afkoelen op taartroosters.

TIP:

Vind je de koekjes te groot? Ga dan voor 20 gr per koekje.
Ik gebruik een koekjesschep om de balletjes te maken, zo zijn ze allemaal even groot en hebben ze dezelfde baktijd.
Gebruik telkens een koude bakplaat, anders zal het deeg al gaan uitlopen op voorhand. 
Als bakpapier gebruik ik zwarte, afwasbare vellen bakpapier, die je kan kopen in de supermarkt. Ik knip ze op maat van mijn bakplaten.

Reacties