Capellini met look en citroen

Foto Cathy Van de Moortele

Soms ben ik gewoon veel te vroeg wakker. Meestal omdat ik over eten aan het nadenken ben en dan moet ik gewoon opstaan en naar de keuken schuifelen. In mijn pyjama begin ik dan al te koken of te bakken. Deze keer ging het net zo. Ik wou verse pasta maken. Het uitrollen van de vellen was al snel gebeurd en ik besloot om verse lasagne te maken voor mijn man en met de rest van de pastavellen capellini te maken voor mij. Ik had nog geen idee wat ik met de capellini zou gaan doen, maar wist wel dat ik hem zou opeten na het werk. Op de weg naar huis pikte ik nog wat citroenen op en dat leek me een prima begin van dit recept.

Wat hebben we nodig:

  • vers pastadeeg, op basis van 2 eieren (100 gr ei) en 200 gr semola de cecco
  • olijfolie
  • 1 sjalot, gepeld en fijngesipperd
  • 1 teen look, gepeld en geraspt
  • zeste van 1 citroen
  • sap van 1 citroen
  • Parmezaanse kaas, vers geraspt
  • platte peterselie, fijngehakt
  • chilivlokjes

Hoe gaan we te werk:

  • Maak het pastadeeg volgens het recept en laat het 30 min rusten.
  • Rol het deeg uit tot pastavellen (ik rol tem stand 6 op mijn Kenwood pastamaker) en verwerk die vellen tot capellini.
  • Zet een grote pot met ruim, gezouten water op het vuur en breng het aan de kook.
  • Kook de pasta al dente.
  • Ondertussen verwarm je wat olijfolie in een diepe hapjespan en fruit je daarin de sjalot aan.
  • Voeg de look toe en meng.
  • Met een tang haal je de pasta uit de pot en voeg je hem toe aan de hapjespan. Voeg ook een pollepel pastakookvocht toe. Dit zal helpen om de capellini beter te verdelen en om de saus romig te maken.
  • Doe de citroenzeste en het citroensap bij de pasta.
  • Rasp Parmezaanse kaas boven de pasta, net zoveel als jij wilt.
  • Kruid met peterselie en chili.
  • Dien onmiddellijk op.

TIP:

Wees niet bang om pastakookvocht toe te voegen. Eerst zal het wat veel lijken, maar je zal snel zien dat de pasta nog even verder gaart in het vocht en dat het vocht zich zal binden met de kaas. Op die manier zal je pasta niet samenklitten of droog zijn.


Reacties