Pizza Chorizo

Foto Cathy Van de Moortele

Ik hou van koude pizza, echt! Daarom durf ik mijn pizza 's middags al te bakken om hem dan 's avonds koud op te eten. Dat was ook vandaag het plan. Alleen haalde hij de avond niet heelhuids...  twee stukken verdwenen al snel in mijn mond. Hij was gewoon te lekker om te wachten...

Wat hebben we nodig:

  • 1 bolletje zelfgemaakt pizzadeeg
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 2 eetlepels arrabiata saus
  • gedroogde oregano
  • 70 gr mozzarella, geraspt
  • 75 gr gebakken champignon mengeling
  • 4 grote plakken chorizo

Hoe gaan we te werk:

  • Maak het deeg volgens het recept en laat het deeg zeker 12u rusten in de koelkast.
  • Verwarm de oven voor op 220°C en laat een pizzasteen mee opwarmen.
  • Bebloem het balletje pizzadeeg en duw het mooi uit tot een cirkel. Gebruik geen deegrol om pizzadeeg uit te rollen, je wilt het deeg namelijk luchtig houden.
  • Leg een vel bakpapier op een pizzaschep en leg het deeg op het bakpapier.
  • Prik het deeg in met een deegprikker of een vork (facultatief).
  • Bestrijk het deeg met de olijfolie.
  • Verdeel de saus over het deeg. Laat de randen vrij.
  • Kruid de saus met oregano.
  • Strooi de kaas over de saus, te beginnen aan de buitenranden en zo in spiraalvorm naar het midden toe.
  • Verdeel de gebakken champignons over de saus.
  • Schuif de pizza met bakpapier op de pizzasteen en laat hem 12 min bakken.
  • Trek het bakpapier weg en beleg de pizza met de chorizo.
  • Zet de pizza nog even terug in de oven, op de steen, zonder bakpapier.
  • Geniet!

TIP:

Ik had nog wat champignonmengeling over van mijn risotto die ik gisteren gemaakt had. Pizza is ideaal om restjes te verwerken en de champignons waren het extraatje op deze pizza.
Op mijn Stoves heb ik een pizzastand. Die heb ik vandaag gebruikt. Zelfde temperatuur, zelfde tijd. De pizza wordt op het bakpapier op een rooster in de oven gezet op de pizzastand. Lekker krokant!
Vlees leg ik liefst op de pizza, wanneer de pizza bijna klaar is. Zo blijft het vlees mooi sappig en mals en droogt het niet uit.
Heb je het graag pittig? Dan is deze chorizo pizza met arrabiatasaus zeker voor jou! Strooi er nog wat gedroogde chilivlokjes over als je nog wat extra heat wilt.
Gebruik geen gruyère of Emmentaler op pizza. Kies eerder voor mozzarella (geraspt) of mozzarella cucina, die smelten mooi weg en geven een mooie kleur aan je pizza. Je kan eventueel ook nog wat vers geraspte Parmezaanse kaas of Grana Padano toevoegen op het einde, wanneer je het vlees erop legt.

Foto Cathy Van de Moortele

Reacties