Tomatensoep met venkel en gehaktballetjes

Foto Cathy Van de Moortele
Als je zelf in de keuken staat, kan je ook zelf beslissen wat er op tafel komt. Ik zou het heel erg moeilijk vinden moest iemand anders beslissen wat ik moet eten. Er lag nog een prachtige, stevige venkel in mijn koelkast en alhoewel ik die eigenlijk eerst wou roosteren in de oven met wortel en pastinaak, heb ik toch besloten om hem toe te voegen aan mijn tomatensoep. Het was een dag voor maaltijdsoep en ik had ook vers gedraaid gehakt van kalf en varken. Je snapt me wel.

Wat hebben we nodig:
  • 1 kleine ui, gepeld en grof gehakt
  • 1 teen look, gepeld
  • 35 gr zelfgemaakt paneermeel
  • handvol platte peterselie, grof gesnipperd
  • 400 gr gemengd gehakt
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 grote ui, gepeld, gehalveerd en in reepjes gesneden
  • 1 teen look, gepeld en gesnipperd
  • 1 grote venkel, schoongemaakt (hou het groene loof apart)
  • 2 eetlepels olijfolie
  • peper van de molen
  • zout
  • 1 l kippenbouillon, heet
  • 2 blikken tomatenblokjes van Mutti
  • platte peterselie, gesnipperd
Hoe gaan we te werk:
  • Doe de gehakte ui, de look, het paneermeel en de peterselie in de keukenrobot en hak fijn.
  • Meng met het gehakt. Gebruik hiervoor je handen en kneed niet te lang.
  • Kruid met peper en zout.
  • Maak gelijke balletjes van het gehakt.
  • Laat de olie warm worden in een grote pan en bak de balletjes bruin aan alle zijden. Laat ze dan op een zacht vuur 10 min verder garen.
  • Haal de balletjes uit de pan en laat ze even rusten op een bord.
  • Doe opnieuw wat olijfolie in de pan en fruit de uireepjes aan tot ze wat zachter zijn.
  • Bak de look even mee en voeg dan ook de venkel toe. Laat de groentjes zachter worden. Ze mogen ook wat kleur krijgen.
  • Kruid met peper en zout.
  • Overgiet de groenten met hete kippenbouillon.
  • Giet de tomatenblokjes in de pan en zet een deksel op de pan. 
  • Breng de soep aan de kook en laat ze 20 min garen.
  • Voeg de gehaktballetjes en de peterselie toe en laat nog 10 min goed doorwarmen.
  • Werk de soep af met het groene loof van de venkel.
TIP:

Serveer deze soep met brood of werk de soep nog af met gekookte pasta, zodat je een complete maaltijdsoep hebt.
Laat gelijke stukken aardappel meegaren van zodra je de tomatenblokjes in de pan doet. 

Reacties