Blini's

Foto Cathy Van de Moortele
Boekweit heb ik normaal niet in huis. Wanneer je blini's wilt maken, dan heb je toch echt boekweitbloem nodig. Zoals vandaag dus... Ik had zo'n zin in vers gebakken blini's. De Beka blini/pannenkoekjes/spiegeleitjespan past perfect voor dit recept en ik kan hem ook op mijn inductie Stoves fornuis gebruiken. De pan stond al in de kast, nu nog de blini's.

Wat hebben we nodig:
  • 60 gr patisseriebloem (ik heb Suprème gebruikt)
  • 100 gr boekweitbloem
  • snuifje zout
  • 300 ml melk
  • 7 gr korrelgist
  • 15 gr boter, gesmolten en afgekoeld
  • 2 eierdooiers
  • 2 eiwitten
  • extra boter, gesmolten
Hoe gaan we te werk:
  • Doe de patisseriebloem met de boekweitbloem en het zout in een kom en roer met een garde.
  • Maak de melk lauwwarm en los er de gist in op.
  • Laat het gistpapje 5 min staan.
  • Meng het gistpapje door de bloem tot een glad mengsel.
  • Giet de afgekoelde boter en de 2 eierdooiers bij het beslag en meng goed.
  • Klop de eiwitten stijf en spatel ze in 2x door het beslag. Zorg dat alle stukjes eiwit goed opgenomen zijn en je een egaal mengsel bekomt.
  • Giet het beslag in een maatkan met teutje.
  • Zet de blinipan op het vuur en warm ze op tot medium warmte.
  • Vet elke holte (ik heb 4 holtes in mijn pan) in met wat gesmolten boter (niet teveel, een dun laagje is genoeg).
  • Giet in elke holte net voldoende beslag om de holte te vullen. De blini's zijn redelijk dik en het beslag loopt niet echt uit.
  • Laat de blini's kleuren aan één zijde en draai ze om met een klein spateltje van zodra de bovenkant luchtbelletjes vertoont en droger wordt.
  • Bak ook de andere zijde.
  • Ga zo door tot je 16 blini's hebt (met dit formaat pan).
  • Beleg de blini's naar keuze.
TIP:

Draai de blini's niet te snel om. Als het beslag nog te nat is bovenaan, zal je over de pan slierten beslag krijgen.
Zet je vuur liever iets lager dan te hoog.
Beleg: 
zure room, gerookte zalm, rode uisnippertjes, lompviseitjes (of kaviaar) en dille
faux gras, veenbessenconfituur en fijne brunoise van gebakken appeltjes en tuinkers

Ik heb deze blini's ook al gemaakt in een poffertjespan. Ideaal ter vervanging van het klassieke toastje bij het aperitief.

Foto Cathy Van de Moortele

Reacties