Krab ravioli in citroenboter

Foto Cathy Van de Moortele
Wees eerlijk: hoe geweldig lekker klinkt dit? Tijdens mijn winkelmomentje bij Fieret's Vishandel in Sluis, legde ik mijn handen op vers krabvlees. Ik dacht meteen aan de combinatie met citroenboter en pasta. Zo delicaat, zo zacht, maar ook een beetje pittig. Helemaal mijn ding!

Wat hebben we nodig:
  • 100 gr ei
  • 200 gr semola de Cecco pastabloem
  • 450 gr vers krabvlees
  • 100 gr ricotta
  • verse bieslook, gesnipperd
  • stukje verse chilipeper, ontpit en fijngesnipperd
  • peper van de molen
  • snuifje zout
  • 100 gr boerenboter
  • 1 teen look, geplet
  • sap van 1/2 citroen
Hoe gaan we te werk:
  • Meng de eieren met de bloem tot een mooi samenhangend deeg. Ik doe dit in de foodprocessor, met het gladde mes.
  • Wikkel het deeg in plastic folie en laat het minstens 30 min rusten.
  • Ondertussen maak je de vulling: in de foodprocessor (het snijmes deze keer) mix je 400 gr van de krab fijn met de ricotta.
  • Roer de bieslook en chilipeper onder deze vulling en kruid af met vers gemalen peper en zout.
  • Rol de pasta uit tot lange vellen. Op mijn Kenwood pastamaker kan je pasta uitrollen van stand 0-9. Voor deze ravioli heb ik de pasta uitgerold tem stand 7.
  • Leg een pastavel op je lichtjes bebloemde werkblad en schep er gelijke hoopjes vulling op.
  • Dek af met een tweede pastavel en steek rondjes uit.
  • Laat de ravioli drogen op een horizontaal pastadroogrek.
  • Kook de ravioli in een grote pot met ruim, gezouten water.
  • Verwarm de boter in een steelpan, samen met de geplette look.
  • Laat de boter lichtjes hazelnootbruin worden. Gooi de look weg.
  • Neem de pan van het vuur, giet het citroensap erbij (gebruik een zeefje) en kruid af met peper.
  • Meng deze citroenbotersaus door de uitgelekte ravioli.
  • Werk af met extra bieslook, chilipepertjes en de rest van de krab (die je even opwarmt in een klein beetje boter of visbouillon).
TIP:

Meng gerust wat zeste van citroen door de vulling, voor extra citroensmaak.
Vries de ravioli in op een bakplaat waar je een siliconematje op gelegd hebt. Zorg dat de ravioli elkaar niet raken. Eens bevroren, breng je ze over in een diepvrieszak, met daarop een etiket met de inhoud.
Wees voorzichtig wanneer je het citroensap toevoegt: de boter zal spatten.

Reacties