Tijgerbrood

Foto Cathy Van de Moortele
Je had mijn glimlach moeten zien, toen dit tijgerbrood uit de oven kwam. Tijgerbrood maken is niet zo makkelijk. Je moet de juiste consistentie van het papje weten te vinden: niet te vloeibaar, niet te dik. Toen ik bij de tijgermixpap van A la tarte terecht kwam, was ik in eerste instantie een beetje sceptisch, maar voor de prijs moest ik het niet laten. De bestelling werd geplaatst en ik kon al snel mijn tijgerpap gaan uittesten. Nu jij nog.

Wat hebben we nodig:
  • 280 gr water
  • 12 gr verse gist
  • 500 gr witte broodbloem (ik heb Mistral gebruikt)
  • 7 gr zout
  • 15 gr boter
  • 33 gr tijgerpapmix
  • 53 gr water
Hoe gaan we te werk:
  • Doe het water in de kom van de Kenwood en breek er je gist in.
  • Los de gist op.
  • Strooi de witte bloem op het vocht en leg daarop het zout en de boter.
  • Laat de Kenwood het deeg 11 min kneden op lage snelheid.
  • Vorm een bal van het deeg en laat het deeg 45 min rijzen in een lichtjes ingevette kom met deksel.
  • Ondertussen maak je de tijgerpap klaar: meng de tijgerpapmix met het water in een maatbeker met teutje en laat het minstens 30 min rusten.
  • Ontgas het deeg en bol het strak op.
  • Bestuif de schaal van de broodbakbol lichtjes met bloem.
  • Leg het brood op de schaal.
  • Giet de tijgerpap over de bovenkant van het brood. De pap moet dik genoeg zijn om er niet af te lopen, maar toch dun genoeg om een beetje te verspreiden. Zorg dat je een mooie rechthoek tijgerpap hebt en strijk de lange zijden van de tijgerpap af met je vingers, zodat er geen druipers zijn langs de zijkanten.
  • Zet de koepel op de schaal en laat het brood opnieuw 45 min rijzen.
  • Verwarm ondertussen de oven voor op 230°C.
  • Zet het brood met de koepel in de oven voor 37 min.
  • Verwijder de koepel en laat het brood nog 3-4 min verder bakken, tot het mooi goudbruin en krokant gebakken is.
  • Laat het brood volledig afkoelen op een rooster.
TIP:

Met 1 zakje tijgerpapmix kan je 7 tijgerbroden maken, op basis van 500 gr bloem/meel.

Reacties