Andijviesoep met zwarte bonen

Foto Cathy Van de Moortele
Andijvie is een behoorlijk grote groente. Ik koop ze graag om ze heel fijn gesnipperd te eten als salade, met een eenvoudige lookvinaigrette en heel veel sjalotjes. Dan blijft vaak nog een groot deel van de andijvie over. Vandaag was het weer zover. En toen dacht ik: waarom maken we daar geen maaltijdsoep van? Er zitten altijd bonen in blik in mijn voorraadkast, gewoon omdat het een heel goede eiwitbron is (en omdat ik gek ben op alle bonen) en ze heel goedkoop zijn. Het eerste blik dat ik in handen kreeg, was een blik zwarte bonen. En toen kwam de rest.

Wat hebben we nodig:
  • olijfolie
  • 125 gr ui, gepeld en gesnipperd
  • 2 tenen look, gepeld en gesnipperd
  • 125 gr wortel, geschraapt en in fijne plakjes gesneden
  • 1 l groentebouillon, heet
  • peper van de molen
  • zout
  • 100 gr datterini tomaatjes, gehalveerd
  • 1 blik (400 gr) zwarte bonen, gespoeld en uitgelekt
  • 1/2 andijvie, grof gesneden en goed gewassen
Hoe gaan we te werk:
  • Warm een flinke scheut olijfolie op in een zware pot, type Le Creuset.
  • Fruit de uien aan, maar laat ze niet kleuren.
  • Voeg de look toe en fruit even mee.
  • Doe de plakjes wortel erbij en overgiet met de hete bouillon.
  • Breng de soep aan de kook.
  • Kruid met peper van de molen en zout.
  • Eens de soep kookt, voeg je ook de gehalveerde tomaatjes en de bonen toe.
  • Voeg de andijvie pas toe wanneer de worteltjes nagenoeg gaar zijn. Je wilt dat de andijvie nog frisgroen blijft en niet helemaal donker kleurt.
  • Van zodra de andijvie geslonken is, kan je aan tafel.
TIP:

Deze soep staat op 15 min tijd op tafel.

Reacties