Italiaanse capunti

Foto Cathy Van de Moortele
Enkele maanden terug kocht ik een cavarola plank. Ik had al mijn vertrouwde gnocchi plank en ondertussen ook een malloreddus plankje, maar deze cavarola plank kon ik niet laten liggen, als echte pastaliefhebber en pastamaker. Een cavarola plank is een houten, onbewerkte plank (niet vernist), waar patronen in gemaakt zijn, meestal met de hand. De voorkant vertoont een ander patroon dan de achterkant. Capunti pasta maak je met "00" bloem (pastabloem) en semola, een heel fijne griesmeelsoort. Je voegt er water aan toe en dit deeg is ideaal voor het vormen van deze kleinoodjes.
Serveer ze met elke saus die jij lekker vindt. De ribbeltjes in de capunti zullen ervoor zorgen dat de saus goed blijft kleven aan de pasta. Capunti heeft meer "beet" dan wij gewend zijn. Verwacht dus geen platgekookte pasta.

Wat hebben we nodig:
  • 180 gr "00" pastabloem (ik heb Bisco gebruikt)
  • 180 gr semola de Cecco
  • 180 gr water, warm
  • 1 eetlepel zout
  • enkele saffraandraadjes
Hoe gaan we te werk:
  • Meng de twee soorten bloem en maak een kuiltje in het midden.
  • Doe het water en het zout in een maatkan en laat er de saffraandraadjes in wellen.
  • Giet het geïnfuseerde water door een fijn zeefje in het kuiltje.
  • Kneed tot een samenhangend en elastisch deeg.
  • Wikkel het deeg in plastic folie (ik stop het deeg in een plastic zakje dat ik telkens opnieuw gebruik voor pastadeeg) en laat het 30 min rusten.
  • Snij 125 gr deeg af en rol het uit tot een lange, dunne worst.
  • Snij stukjes van ongeveer 5 cm af.
  • Bestuif je cavarola plank lichtjes met bloem.
  • Neem een metalen deegschraper en trek het stukje pasta over de plank met de deegschraper. De pasta moet nu lang en hol zijn en een patroon hebben aan de buitenkant.
  • Laat de capunti drogen op een horizontaal pastadroogrek of kook hem meteen in ruim, gezouten water.
TIP:

Het kan zeker tot 2 dagen duren eer de pasta droog genoeg is om te bewaren in een bokaal. Zolang de pasta nog meegeeft, is hij nog niet helemaal droog.
Doordat er in dit pastadeeg geen eieren worden gebruikt, zal het deeg weinig kleur hebben. Vandaar het gebruik van saffraanwater.
Leg de deegstukjes op de cavarola plank, met de snijkant naar boven en onder. De zijkanten zijn dicht.

Reacties

Unknown zei…
Hoi! Waar heb je de cavarola en de malloreddus plankjes gekocht?
Hoi

dit plankje had ik op eBay gekocht (zie link bovenaan in de tekst), maar ik zie dat het niet langer beschikbaar is via deze verkoper.
Misschien kan je het eens navragen in een school waar houtbewerking wordt gedaan? Zou me wel een leuk project lijken.

Zoete groet,

Cathy