Havermoutrepen

Foto Cathy Van de Moortele
Als ik iets koop, dan weet ik meestal op voorhand wat ik er mee wil gaan doen. Deze silicone vorm bijvoorbeeld, ideaal voor ontbijtrepen en ook deze havermoutrepen doen het super. Verrijk ze met wat jij lekker vindt. Ik heb er cacao nibs en een mengeling van grof gehakte noten door gedraaid.
Heb je geen rechthoekige vormen in huis? Maak dan gewone koekjes van dit deeg en bak ze minder lang: 7-8 min voor zachte koekjes, 10-11 min voor krokante.

Wat hebben we nodig:
  • 250 gr boerenboter, op kamertemperatuur
  • 160 gr donkerbruine suiker
  • 100 gr fijne griessuiker
  • 1 ei
  • 200 gr patisseriebloem (ik heb Suprème gebruikt)
  • het merg van 1 vanillestok
  • 5 gr natriumbicarbonaat
  • 4 gr kaneel
  • snuifje zout
  • 300 gr havermout
  • 50 gr noten, grof gehakt
  • 50 gr cacao nibs
Hoe gaan we te werk:
  • Klop de boter romig met de twee soorten suiker en het ei.
  • Zeef de bloem en voeg het vanillemerg, natriumbicarbonaat, kaneel en zout toe.
  • Meng deze droge ingrediënten kort onder de natte.
  • Roer de havermout door het beslag.
  • Roer als laatste de noten en cacao nibs door het beslag.
  • Vul de vormpjes tot helemaal vanboven met beslag en strijk glad.
  • Bak de havermoutrepen 25-30 min of tot ze mooi gekleurd zijn.
  • Laat afkoelen in de vorm.
TIP:

Je kan dit mengsel ook gelijkmatig uitstrijken op een ingevette bakplaat. Snij ze dan in repen na het afkoelen.
Vervang de cacao nibs (behoorlijk bittere chocolade, gemaakt van geplette cacaobonen) door chocolate chips als je dat liever hebt.
Vervang de noten of chocolade door gedroogd fruit zoals abrikoos, appel, mango, kers, ..
Ik heb een mengeling genomen van restjes noten: pecan, pistache, walnoot, hazelnoot, amandel

Reacties