Clam chowder

Foto Cathy Van de Moortele
Venusschelpen worden in België niet zo vaak gegeten als in New England. Tijdens mijn verblijf in Massachusetts - waar ik werkte en woonde als au pair - heb ik wel vaker clam chowder gegeten en ik was verrast door deze heerlijke maaltijdsoep.
Als ik alleen thuis ben, durf ik deze soep wel eens helemaal voor mezelf maken. Met een stukje vers stokbrood erbij, lepel ik deze soep met gesloten ogen op en waan ik me weer heel even in Chelmsford..

Wat hebben we nodig:
  • 2 blikjes clams
  • 1 kleine ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 selderstengel, in fijne brunoise gesneden
  • 1 grote aardappel, geschild en in brunoise gesneden
  • 1 kleine wortel, geschraapt en in fijne brunoise gesneden
  • 85 gr vetstof
  • 45 gr bloem
  • 470 ml room
  • 1 eetlepel rode wijnazijn
  • peper en zout
Hoe gaan we te werk:
  • Laat de clams uitlekken en vang het sap op. 
  • Doe de uisnippertjes in een kookpot, samen met de selder, aardappel en wortel. Overgiet met het sap van de clams en vul aan met water tot alle groentjes onder water staan.
  • Breng de soep aan de kook en laat ze zachtjes garen.
  • Laat de vetstof smelten in een steelpannetje op medium warmte.
  • Klop de bloem door de vetstof tot een gladde roux.
  • Klop de room door de roux tot een mooie, dikke witte saus.
  • Giet deze witte saus bij de soep en laat ze nog even doorwarmen. Laat de soep niet meer koken.
  • Roer de clams door de chowder.
  • Werk af met de rode wijnazijn, peper en zout.
TIP:

Voeg de clams pas toe net voor het serveren, zodat ze niet taai worden.
Je kan stokbrood serveren bij de soep, maar wat dacht je van gezouten TUC koekjes? Probeer het maar eens.
Vergeet de rode wijnazijn niet! Hij geeft de chowder extra smaak en pit.
Je kan ook mantelschelpjes (kleine sint-jacobsnootjes, in de diepvries bij Delhaize) gebruiken om deze chowder te maken.

Reacties