Linzencurry met hardgekookt ei

Foto Cathy Van de Moortele
Het is alweer veel te lang geleden dat ik nog Indiaas gekookt heb. Ik zou natuurlijk ook wat vaker kunnen langsgaan bij Salt'nPepper in Gent, het Indiase restaurant uitgebaat door mijn vriendin en haar Pakistaanse man. Of ik duik gewoon mijn voorraadkast in en kijk wat ik kan doen. Tijdens het rondstruinen naar recepten, kwam ik een recept tegen voor linzencurry met hardgekookt ei. Ik had toevallig nog wat linzen in huis en de Indische kruiden zitten hier standaard in de kast. Look, gember, eieren, atta (volkoren bloem uit India) om chapati te maken: check! Niets kon me nog stoppen om deze lekkere curry te gaan maken. Weer iets bijgeleerd!

Wat hebben we nodig:
  • 2 eetlepels ghee (geklaarde boter)
  • 2 grote uien, gepeld en fijngesnipperd
  • 3 tenen look, gepeld en geperst
  • een stuk gember, geschild en fijngesnipperd
  • 1 koffielepel koriander
  • 1 koffielepel komijn
  • 1 koffielepel paprikapoeder
  • 2 theelepels garam masala (Indische kruidenmengeling)
  • 400 gr tomatenblokjes uit blik
  • 100 rode gedroogde linzen, goed gespoeld
  • 500 ml groentenbouillon
  • 1 klein blikje kokosmelk
  • 4 hardgekookte eieren, gepeld
  • verse koriander
  • 1 recept voor chapati, met 300 gr bloem
Hoe gaan we te werk:
  • Verhit een zware pot, type Creuset, op het vuur. Laat de ghee smelten.
  • Fruit de uisnippertjes glazig. Laat ze zeker niet bruin worden.
  • Voeg de look, gember en kruiden toe. Laat dit mengsel geurig worden, door het gedurende 20 min op een heel zacht vuurtje te laten bakken.
  • Voeg de tomatenblokjes toe, samen met de linzen en de bouillon. Breng alles aan de kook en laat het dan zachtjes pruttelen gedurende 30 min.
  • Maak het deeg voor de chapati en laat het even rusten.
  • Heb je de curry graag gladder? Pureer dan de linzen. 
  • Roer de kokosmelk door de curry.
  • Zet de curry weer op het vuur en hou hem warm.
  • Bak ondertussen de chapati.
  • Verdeel de eieren over 2 kommetjes. Schep de curry over de eieren, strooi er vers gehakte koriander over en serveer met de warme chapati.
TIP:

Chapati deeg kan je een dag op voorhand maken. Bak de broodjes echter niet op voorhand. Die moeten gewoon vers gebakken worden en dat neemt niet veel tijd in beslag.
In verschillende delen van India wordt bijna geen vlees gegeten. Curry's zijn dan ook heel voedzaam. 
Deze curry is ook lekker als je hem serveert met rijst of naanbrood.

Reacties