Hutspot my way

Foto Cathy Van de Moortele

Hutspot... een eenpansgerecht met heel veel groenten. Ik hou van veel groenten. Jammer genoeg hou ik niet van hutspot. Bah. Echt. Als je mij ook maar een beetje kent, weet je hoe ik over de nek ga van de geur van hutspot. Niets voor mij, never will be. Laat mijn man nu wel dol zijn op hutspot en ik maak het ook voor hem klaar. Eén keer per jaar maar, maar toch...

Vandaag heb ik een andere versie gemaakt. Met 2 soorten vlees, met veel groenten, aardappelen, bouillon. Maar dan zonder de kwalijke geur, die mijn maag doet omkeren. Benieuwd wat jullie van deze versie vinden.

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • klontje boter
  • 4 braadworsten
  • 100 gr spek, in blokjes
  • 1 grote ui, gepeld en grof gesneden
  • 1 prei (wit en lichtgroen), goed gewassen en fijngesnipperd
  • 2 tenen look, gepeld en geperst
  • 1 grote wortel, geschraapt en in fijne plakjes gesneden
  • 2 stelen selder, in maantjes gesneden
  • 2 grote aardappelen, in de schil, goed gewassen, in blokjes gesneden
  • peper van de molen
  • zout
  • 500 ml groentebouillon
  • 1 laurierblad
  • 100 gr sperziebonen, schoongemaakt en in 3 gesneden

Hoe gaan we te werk:

  • Laat de olijfolie met de boter goed warm worden in een zware pot, type Le Creuset.
  • Bak de worsten aan alle zijden mooi bruin. Ze hoeven nog niet te garen.
  • Haal de worsten uit de pan en zet ze even apart.
  • Doe het spek in hetzelfde vet in de pan en bak het krokant.
  • Voeg de ui toe en bak hem mee, tot hij wat zachter wordt. Laat de ui niet kleuren.
  • Voeg de prei en look toe en laat die zacht worden.
  • Voeg de wortel en selder toe, samen met de aardappelblokjes.
  • Kruid met peper en zout.
  • Voeg de groentebouillon toe en breng aan de kook. Leg het laurierblad in de pot.
  • Zet het vuur wat zachter, doe een deksel op de pot en laat de hutsepot garen.
  • Snij de worsten in kleinere stukken en doe ze in de pan, net voor de aardappelen gaar zijn.
  • Voeg ook de sperziebonen toe. Ga nu verder zonder deksel, zodat overtollig vocht weg kan.
  • Gaar nog even door, tot de worsten gaar zijn en de bonen beetgaar zijn.
  • Kruid nogmaals en serveer met mosterd.

TIP:

Venkel doet het hier ook goed bij.

Reacties