Pastamaker

Foto Cathy Van de Moortele
Mijn Kenwood is al jarenlang mijn beste maatje in de keuken. Ik gebruik hem niet alleen om mijn brooddegen in de kneden, maar ook om mousses luchtig te spatelen, eiwitten en slagroom op te kloppen, pannenkoekbeslag te mengen en pasta te maken. Naast mijn gewone lasagnemaker, die de basis is voor veel andere pastasoorten (tagliatelle, linguine, spaghetti, ravioli, ...) heb ik ook een tagliatelle- en spaghettimaker en een pastamaker voor oa bucatini, macaroni, orecchiette, fusilli, pappardelle en spaghetti quadri. Duurzame materialen, die niet goedkoop zijn, maar waar je jarenlang keukenplezier van hebt. Eens je zelf pasta gemaakt hebt, zal je geen genoegen meer nemen met de pasta uit de winkel.
De pastamaker waar we vandaag gaan mee werken, is er eentje die met koperen mallen werkt. Elke mal produceert een specifieke pastasoort. Het heeft heel lang geduurd eer ik het juiste recept had om met deze pastamaker te kunnen werken. Of het deeg was te droog waardoor het niet uit de pastamaker kwam, of het was te vochtig, waardoor het helemaal vast kleefde in de pastamaker. Mijn gewone pastarecept, waarbij je per ei van 50 gr, 100 gr semola de Cecco toevoegt, werkt niet voor deze pastamaker. Ik maak liefst pasta met verse eitjes, van onze eigen kippen, maar ik heb gemerkt dat je voor deze pastamaker best werkt met enkel water en semola, waardoor deze pasta ook geschikt is voor veganisten.

Foto Cathy Van de Moortele

Wat hebben we nodig:
  • 200 gr water
  • 480 gr semola de Cecco
Hoe gaan we te werk:

Foto Cathy Van de Moortele
  • In de kom van de Kenwood, bevestig je de K-klopper. 
  • Meng het water met de semola in de Kenwood, op snelheid 3.
  • Het mengsel moet eruit zien als vochtig zand. Verwacht geen pastadeeg zoals je dat gewend bent. Dit deeg is iets droger en dat hoort ook zo.
  • Duw een paar kruimels samen om te zien of ze samen een deeg kunnen vormen. Is het deeg te droog, dan voeg je nog een heel klein beetje water toe. Is het deeg te nat, dan voeg je nog een heel klein beetje semola toe. 
  • Zet de pastamaker in elkaar en kies de malle die je wilt gebruiken.
  • Verdeel de pastakruimels in 4 porties en giet telkens 1 portie in de schaal van de pastamaker. 
  • Zet een kom onder de pastamaker, om de pasta op te vangen.
  • Zet de snelheid op 2 en duw de deegkruimels rustig door de tunnel met de witte stamper die meegeleverd wordt. Na enkele seconden zie je de pasta uit de machine komen.
  • Je kan het meegeleverde snijstuk gebruiken om de pasta op lengte af te snijden, maar ik vind een scherp aardappelmesje net zo handig. 
  • Werk telkens met 1 portie deeg, dat werkt het prettigst.
  • Maak niet meer dan 4 porties na elkaar, om oververhitting van het toestel te vermijden.
  • Maak zo snel mogelijk de mallen en de pastamaker schoon, met het bijgeleverde setje (prikker en borsteltje). Was de onderdelen en de mallen niet af onder water!
Foto Cathy Van de Moortele
TIP:

Laat de pasta drogen op een horizontaal droogrek of op een linnen doek.
Als ik maar één portie deeg wil maken, dan maak ik het deeg in mijn foodprocessor met het gladde deegmes (geen gekarteld snijmes). Maak tussendoor de kom eens schoon met een spatel, zodat het vocht en de bloem op een correcte manier bijeenkomen.
Gewoon pastadeeg laat je 30 min rusten in plastic folie. Dit deeg gebruik je meteen. Het deeg zou anders gaan uitdrogen en dan kan je er geen pasta meer van maken.
Warm de inox pastamaker even op in heet water en droog hem dan goed af. De warmte zal helpen om de pasta goed te kunnen draaien.

Foto Cathy Van de Moortele

Reacties