Loempia's

Foto Cathy Van de Moortele
Het leek wel eeuwen geleden dat ik nog eens een loempia gegeten had. Ik hou niet zo van gefrituurd eten en als ik het eet, dan wil ik wel dat ik er ook van geniet. Loempia's dus. Loempiavellen kan je niet zo makkelijk vinden. Als ik dan eens in een Aziatische supermarkt ben, neem ik er zeker mee. Na het ontdooien van de vellen, kan je overgebleven vellen gerust weer inpakken en invriezen.
Ik heb zowel gewone als vegan loempia's gemaakt. Dit recept is voor de gewone loempia's.

Wat hebben we nodig:
  • 20 loempiavellen, ontdooid
  • 70 gr rijstvermicelli
  • 175 gr varkensgehakt
  • 2 plakjes gekookte ham, gesnipperd
  • 1 teen look, gepeld en geperst
  • witte peper
  • snuifje zout
  • 1 eetlepel sojasaus
  • 1 koffielepel sesamolie
  • 1 eetlepel oestersaus
  • 1 ei
  • 100 gr sojascheuten
  • 180 gr witte kool, zeer fijn geschaafd
  • 70 gr prei, lichtgroen, , schoongemaakt en in fijne julienne gesneden
  • 1 pijpajuintje, schoongemaakt en in fijne julienne gesneden
  • 1 wortel, geschraapt en grof geraspt
  • verse koriander, gehakt
  • 1 ei, losgeklopt
Hoe gaan we te werk:
Foto Cathy Van de Moortele

  • Dek de loempiavellen af met een licht vochtige handdoek, zodat ze niet uitdrogen.
  • Overgiet de rijstvermicelli met heet, maar niet kokend water. Laat ze 10 min weken.
  • Giet af en knip in kleinere stukken.
  • Doe het gehakt in een grote kom en doe er de hamsnippers en look bij.
  • Kruid met witte peper en zout, sojasaus, sesamolie en oestersaus. 
  • Klop het ei en voeg het bij de rest.
  • Voeg alle gesneden groentjes toe en werk af met koriander.
  • Leg een loempiavel op een houten plank en zorg dat er 1 van de punten naar beneden wijst.
  • Weeg de vulling af op 40 gr per loempia.
  • Verdeel het loempiavel visueel in 3 delen en schep 1 portie vulling op de onderste derde. 
  • Met je handen maak je de vulling wat langer.  
    Foto Cathy Van de Moortele
  • Vouw de onderste hoek over de vulling, rol 1x om.
  • Vouw de zijkanten naar binnen en rol verder op.
  • Trek telkens de rol een beetje aan, zodat ze mooi strak wordt en er geen lucht tussen zit.
  • De bovenste hoek van het loempiavel strijk je in met een beetje losgeklopt ei.
  • Rol de loempia dicht.
  • Stapel alle loempia's op een bord.
  • Verhit een frituurpan tot 180°C.
  • Frituur de loempia's tot ze goudbruin zijn.
  • Laat uitlekken op keukenpapier en serveer met je favoriete loempiasaus. 
TIP:

Je kan ook frituurolie in een wok doen.
Als je de loempia's invriest, hoef je ze niet te ontdooien. Frituur ze meteen in het hete vet. Laat ze iets langer bakken.

Foto Cathy Van de Moortele



Reacties