Carpaccio van yacon

Foto Cathy Van de Moortele
Ik was heel blij verrast, toen ik de yacon in mijn lokale supermarkt zag liggen. Dit knolgewas dat oorspronkelijk uit de Andes komt, wordt hier in de buurt ook gekweekt. Koolhydraatarm en een lage glycaemische index: klinkt veelbelovend. Hij ziet er een beetje uit als een grote, zoete aardappel, maar heeft eerder de smaak van appel en peer. Je kan hem perfect rauw eten maar ook verwerken in warme gerechten. Mijn eerste yacon gerecht is een carpaccio. Ik ben fan!

Wat hebben we nodig:
  • 1 grote yacon
  • het sap van 1 citroen
  • 2 handenvol rucola, gewassen en gedroogd
  • vinaigrette op basis van 3 eetlepels olijfolie, 1 eetlepel azijn, peper, zout, sjalot
  • 1 eetlepel pijnboompitjes, getoast in een droog pannetje
  • 50 gr spekblokjes
  • 4 kerstomaatjes, in 4 gesneden
  • 50 gr blauwe kaas, verkruimeld
  • 1 eetlepel Bicky uitjes
  • extra olijfolie
  • peper van de molen
  • zout
Hoe gaan we te werk:
  • Was de yacon en schil hem met een dunschiller.
  • Zet een kom ijswater klaar en doe daar het citroensap bij. 
    Foto Cathy Van de Moortele
  • Snij de yacon in dunne plakken met de mandoline en leg ze meteen in het citroenwater, zodat de yacon niet verkleurt.
  • Droog de yaconschijfjes met een handdoek en schik ze op een bord.
  • Meng de rucola met wat vinaigrette (niet teveel) en verdeel die over de yacon.
  • Strooi de pijnboompitjes over de sla.
  • Bak de spekblokjes krokant en bruin in een klein antikleefpannetje. Strooi het spek over de salade.
  • Rooster de tomaatjes in hetzelfde pannetje, waar nog wat spekvet in zit.
  • Kruid de tomaatjes met peper en zout en schik ze over de salade.
  • Werk af met blauwe kaaskruimels en Bicky uitjes.
  • Druppel wat extra olijfolie over de yacon en kruid af met peper en zout.
  • Serveer meteen.
TIP:

Ik heb de yacon gekocht bij Proxy Delhaize in Lembeke.

Reacties