Zachte karnemelkwafels

Foto Cathy Van de Moortele

Ik zit in meerdere online kook/bakgroepen en steek daar heel wat van op. Door internet wordt de wereld kleiner en leer je andere producten en recepten kennen. Je geeft er je eigen draai aan, door ingrediënten van hier te gebruiken of door andere toppings toe te voegen. Toen ik een recept voor Belgische wafels zag verschijnen, moest ik dat natuurlijk uitproberen, alhoewel ik me vragen stelde bij "Belgische", gezien deze wafels gemaakt worden met karnemelk, iets wat wij toch niet frequent doen. Er waren een paar ingrediënten die hier niet zo courant te vinden zijn of die ik niet in huis wil halen, zoals karnemelkpoeder, haverzemelen, maïsbloem en moutpoeder, dus dat heb ik er sowieso al uitgelaten. Maar voor de rest? Yummy! De wafels zijn mooi krokant wanneer ze vers uit het wafelijzer komen en worden zacht als ze afkoelen.

Wat hebben we nodig:

  • 280 gr patisseriebloem
  • 10 gr bakpoeder
  • 10 gr natriumbicarbonaat
  • snuifje zout
  • 25 gr fijne griessuiker
  • 3 eierdooiers
  • 480 gr karnemelk
  • 65 gr boter, gesmolten en afgekoeld
  • 3 eiwitten
  • snuifje zout

Hoe gaan we te werk:

  • Zeef de bloem met het bakpoeder, natriumbicarbonaat en zout. 
  • Klop de eierdooiers op met de suiker en voeg de helft van de droge ingrediënten toe.
  • Voeg de helft van de karnemelk toe.
  • Voeg de rest van de droge ingrediënten toe.
  • Voeg de rest van de karnemelk toe.
  • Meng telkens goed na elke toevoeging.
  • Meng de gesmolten boter door het beslag.
  • Laat het beslag een uurtje rusten onder een handdoek.
  • Vet de mal van het wafelijzer lichtjes in en laat het ijzer opwarmen op stand 7.
  • Klop de eiwitten stijf met het zout en spatel die door het beslag net voor je begint te bakken.
  • Giet telkens 1 pollepel beslag in de ingevette mal voor Brusselse wafels.
  • Bak de wafels tot ze mooi krokant zijn en draai je wafelijzer regelmatig om, zodat het beslag zich mooi kan verdelen over beide kanten.
  • Serveer meteen.

TIP:

Lekker met bloemsuiker!
Dit recept is goed voor 6 wafels.







Reacties