Kervelsoep in de soupmaker

Foto Cathy Van de Moortele

Kervelsoep deed me altijd denken aan ziekenhuizen en muffe schoolcafetaria's. Het is dan ook niet mijn meest favoriete soep. Toen ik zaterdag mijn groenten/fruitbestelling ging afhalen, dacht ik plots aan kervelsoep en ik besloot het er op te wagen. Het leek me een ideaal soepje voor de soupmaker. Let's do it!

Wat hebben we nodig:

  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 2 stengels selder, schoongemaakt en in maantjes gesneden
  • 1 wit van prei, schoongemaakt en gesnipperd
  • 200 gr aardappel, geschild en in kleine blokjes gesneden
  • 100 gr kervel (hou enkele blaadjes voor de afwerking)
  • 1 l kippenbouillon, heet
  • peper van de molen
  • zout
  • zure room

Hoe gaan we te werk:

  • Laat de olie warm worden in de soupmaker. 
  • Fruit de ui glazig met de sauteerfunctie.
  • Voeg de selder, prei en aardappel toe en fruit nog even verder met de sauteerfunctie.
  • Overgiet met de hete kippenbouillon tot aan de maximum vullijn.
  • Kies voor de smooth setting en laat de soep garen en mixen.
  • Hak de kervel fijn (ook de stengels) en voeg die toe aan de soep.
  • Mix de soep opnieuw glad.
  • Kruid af met peper en zout.
  • Giet de soep in kommen, werk af met wat zure room en de blaadjes kervel die je opzij gehouden had.

TIP:

Als je geen soupmaker hebt, kan je de soep natuurlijk ook gewoon op het fornuis maken.
Heeft je soupmaker geen sauteerfunctie? Fruit de groentjes dan even aan in een pannetje of kies ervoor om ze niet aan te fruiten. Aanfruiten van groentjes geeft wel extra smaak.
Lekker met (gebakken) soepballetjes of croûtons.
Als je de soep niet meteen kan eten, voeg de kervel dan nog niet toe. Doe je dat wel, dan zal de soep niet mooi groen, maar eerder bruin kleuren.


Reacties