Gieser Wildeman stoofpeertjes

Foto Cathy Van de Moortele

Ik hoef niet langer meer naar Nederland om Gieser Wildeman stoofpeertjes te kopen, want voortaan kan ik ze gewoon krijgen bij mijn eigen groenteboer. Ze zijn niet lang beschikbaar, dus het is voor de rappe! De slowcooker is een ideaal hulpmiddel om stoofpeertjes te garen, net omdat ze lang moeten opstaan. Tijdens het eerste uur worden ze wel zacht, maar pas na 3u beginnen ze rood te kleuren, zelfs zonder toevoeging van porto of rode wijn. 
Ik heb de peertjes verdeeld en van de ene helft partjes gesneden en de andere helft heel gelaten. De hele peertjes ga ik bij de warme maaltijd geven, de partjes als dessert.
Waar ga jij ze bij serveren?

Wat hebben we nodig:

  • 2 kg stoofpeertjes van Gieser Wildeman, gewassen
  • 350 gr kristalsuiker
  • 70 ml water
  • 70 ml azijn
  • 1 kaneelstok

Hoe gaan we te werk:

  • Schil de peertjes. Laat het steeltje en het kroontje er aan.
  • Zet de peertjes in de kom van de slowcooker.
  • Meng de suiker met het water en de azijn in een steelpan en verwarm tot de suiker opgelost is.
  • Giet deze siroop over de peertjes. De peertjes zullen niet onder staan, maar dat is geen probleem.
  • Leg de kaneelstok tussen de peertjes en zet het deksel op de slowcooker.
  • Zet de slowcooker voor 3u op HIGH of voor 6u op LOW.
  • Van zodra de peertjes mooi gekleurd en zacht zijn, zijn ze klaar. 

TIP:

Foto Cathy Van de Moortele

De partjes peer heb ik nadien in pas schoongemaakte bokaaltjes gestopt en er wat van het pocheervocht bij gedaan.
Het toevoegen van azijn, helpt om de natuurlijke rode kleur naar boven te brengen. Dat kan ook door onmiddellijk wat rode port of rode wijn toe te voegen. 
Voeg ook eens 2 steranijsjes toe aan je peertjes. Verrassend lekker!

Reacties