Stoofpot met kabeljauw en witte bonen

Foto Cathy Van de Moortele
Niet meteen iets waar je aan zou denken als je denkt aan kabeljauw: witte bonen. En toch gaan ze bijzonder goed samen. Deze stoofpot heb ik gemaakt voor mijn werkgever en eerlijk gezegd: ik vond het jammer dat ik niet ook een portie voor ons had gemaakt.

Wat hebben we nodig:

  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 grote sjalot, gepeld en gesnipperd
  • 2 tenen look, gepeld en geperst
  • 3 aardappelen, geschild en gewassen
  • peper van de molen
  • zout
  • 100 ml witte wijn
  • 100 ml visbouillon
  • 1 blik Mutti kerstomaatjes
  • verse oregano
  • 1 koffielepel gedroogde oregano
  • 1 laurierblaadje
  • 2 bokalen witte bonen (in totaal zo'n 450 gr uitgelekt gewicht), gespoeld en uitgelekt
  • 1 klontje boter
  • 350 gr kabeljauwhaasje

Hoe gaan we te werk:

  • Laat de olie warm worden in een brede pan.
  • Fruit de sjalotsnippers glazig en voeg de look toe. Laat die mooi meebakken zodat hij zijn smaak kan vrijgeven.
  • Snij de aardappelen in gelijke plakken. Ik gebruik hiervoor mijn mandoline, zodat ze allemaal mooi gelijk zijn van dikte.
  • Leg de aardappelen bij de sjalotjes in de pan en laat ze op één kan bakken.
  • Draai de aardappeltjes om. Kruid met peper en zout.
  • Blus met witte wijn en laat die praktisch uitkoken.
  • Voeg de bouillon en kerstomaatjes toe.
  • Leg enkele takjes jonge oregano in de pan, samen met de gedroogde oregano en het laurierblad.
  • Laat de aardappelen garen op zacht vuur.
  • Wanneer de aardappelen bijna gaar zijn, voeg je de uitgelekte bonen toe en schep je alles voorzichtig om, zodat je de aardappelschijfjes niet breekt.
  • Ondertussen bak je de gekruide kabeljauw op één kant in een klontje boter.
  • Leg de kabeljauw in de stoofpot en warm nog even goed door.

TIP:

Je kan ook stukjes kabeljauw gebruiken ipv kabeljauwhaasjes.

Reacties