Pizza op de Kamado

Foto Cathy Van de Moortele
Soms valt het me zomaar te binnen: ik wil pizza! Meestal als de zon schijnt en de Kamado me staat aan te kijken vanop het terras. In mijn vriezer zit altijd pizzadeeg dat ik zelf bereid, maar het ontdooien gebeurt best overnacht in de koelkast. Waar ik uiteraard geen tijd voor heb, als ik graag dezelfde dag nog pizza wil eten.
Dit pizzadeeg hoef je niet eerst te laten rusten in de koelkast. Ideaal dus! De korst is iets dikker dan dat van mijn gewone pizzadeegrecept, maar doet het prima op de Kamado. Nu ik ook een echte BBQ pizzasteen heb (mijn Emile Henry pizzasteen laat ik toch liever niet te heet worden en hou ik voor in mijn Stoves), heb ik geen excuus meer om hem niet te gebruiken. Stook de Kamado maar goed heet op (ik ben zelfs tot 350°C gegaan). Tijdens het opwarmen, leg je de heat deflectors hoog in de BBQ en daar onmiddellijk bovenop leg je de pizzasteen. Laat ze samen mee opwarmen onder gesloten koepel.

Wat hebben we nodig:
  • 325 gr water, lauwwarm
  • 12 gr verse gist
  • 500 gr pizzabloem (ik heb Bisco gebruikt)
  • 10 gr zout
  • maïsmeel of heel fijne couscous
Hoe gaan we te werk:
  • Doe het water in de kom van de Kenwood en breek er de gist in.
  • Roer de gist los met een garde.
  • Stort de bloem op het vocht en leg er het zout op.
  • Laat de Kenwood het deeg op lage snelheid goed mengen.
  • Kneed het deeg in de Kenwood gedurende 8 min of tot het mooi loslaat van de kom.
  • Bol het deeg mooi op en leg het in een lichtjes ingevette kom met deksel.
  • Laat het deeg 1.5u rijzen of tot het in volume verdubbeld is.
  • Haal het deeg uit de kom en laat het 15 min rusten.
  • Weeg het deeg af en verdeel het in 2 gelijke stukken.
  • Bol de porties mooi op.
  • Leg de deegballen in individuele Tupperware kommen met deksel (vet de kommen lichtjes in).
  • Laat het deeg 30 min rusten in de koelkast.
  • Duw het deeg uit tot grote cirkels met een licht opstaande rand. Blijf weg van de deegrol, je zal blij zijn als je het resultaat ziet. Duw je pizza tot een diameter van zo'n 34 cm.
  • Leg het deeg op bakpapier of op een pizzaschep, zodat je het straks makkelijk kan overbrengen op de pizzasteen. Strooi wat maïsmeel of fijne couscous op het bakpapier of op de schep voor je het deeg er op legt.
  • Schep wat pizzasaus op de pizza's en spreid het mooi open. Blijf 1 cm weg van de randen.
  • Kruid de saus met gedroogde oregano en besprenkel met wat olijfolie.
  • Strooi geraspte mozzarella over de saus en beleg verder met toppings naar keuze. 
  • Vergeet niet: hoe minder toppings, hoe beter je pizza zal lukken. Teveel toppings maakt de vulling te zwaar voor het deeg. Je deeg zal niet mooi uitbakken en je zal de smaak van je korst niet goed tot zijn recht kunnen laten komen.
  • Strooi wat maïsmeel of fijne couscous op de pizzasteen, zodat de pizza niet blijft kleven.
  • Leg de pizza op de hete steen en sluit de koepel.
  • Check na 5 - 8 min en beleg met prosciutto, chorizo of wat je maar lekker vindt. Op deze manier blijft het vlees mooi zacht en wordt het niet hard of krokant.
  • Laat de pizza nog even verder bakken.
TIP:

Laat de pizzasteen helemaal afkoelen voor je hem schoonmaakt. Was hem niet met zeep, maar enkel met water en eventueel een schrapertje om bakrestjes weg te halen. De pizzasteen kan niet in de vaatwas.
Dit deeg kan je uiteraard ook invriezen na de rijstijd in de koelkast. Laat het deeg nadien ontdooien in de koelkast.


Reacties