Solar Yellow brood met zuurdesem

Foto Cathy Van de Moortele
Een nieuwtje voor de thuisbakkers: een mengeling van gist en zuurdesem. Een zakje van 20 gr is goed voor een brood op basis van 500 gr bloem/meel. Normaal bak ik altijd met verse gist, maar eens ik zonder zat, was het tijd om deze droge gist/zuurdesemmengeling eens uit te testen. Ik heb gekozen voor een Solar Yellow brood, gewoon, omdat wij dat heel graag eten. Het brood is mooi gerezen en ruikt en smaakt subtiel naar zuurdesem. Ben benieuwd naar een volgend recept, bijvoorbeeld voor het bakken van een echte Franse baguette. Lijkt me ideaal om daar een zuurdesemsmaak in te hebben.
Zoals je ziet (of kan lezen), ben ik nog altijd superfan van mijn Emile Henry broodbakbol. De dunne en krokante korst, het zachte kruim, het gelijkmatig bakken... ik zou het vreemd vinden om nog brood te bakken zonder deze keramische vormen. Ook dit bloomer brood is gebakken in de broodbakbol. Ik vrees nu al de dag dat ik hem laat vallen en hem in duizend stukken hoor breken...

Wat hebben we nodig:
  • 280 ml water
  • 7 gr zout
  • 350 gr Solar Yellow meel
  • 150 gr Mistral bloem
  • 1 zakje zuurdesem/gist van Bruggeman
  • 15 ml olijfolie
Hoe gaan we te werk:
  • Doe het water in de kom van de Kenwood en los er het zout in op.
  • Meng het meel met de bloem en de zuurdesem.
  • Doe de droge ingrediĆ«nten bij de natte en giet er ook de olijfolie bij.
  • Laat de Kenwood het deeg 11 min kneden op lage snelheid.
  • Vet een kom lichtjes in. Bol het deeg op en leg het in de kom. Dek af met een deksel.
  • Laat het deeg 45 min rijzen op kamertemperatuur.
  • Keer de kom om en laat het deeg op je werkblad vallen. Bestuif je werkblad niet met bloem.
  • Ontgas het deeg, door er met gesloten vuist op te kloppen tot je een plat deeg hebt.
  • Bol het deeg strakker op.
  • Bestuif de schaal van de broodbakbol lichtjes met bloem.
  • Leg het opgebolde brood op de schaal en dek af met de koepel.
  • Laat het deeg opnieuw 45 min rijzen.
  • Ondertussen verwarm je de heteluchtoven voor op 230°C. 
  • Verwijder de koepel en bestuif het brood heel lichtjes met wat bloem.
  • Wrijf de bloem open met je hand, zodat er maar een dun laagje op ligt.
  • Met een scherp "lame" mesje, maak je 3 diagonale insnijdingen. Snij gerust diep genoeg genoeg, het zal het brood mooi laten opengaan tijdens het bakken.
  • Zet de koepel weer op de schaal en schuif alles in de oven voor 35 min.
  • Verwijder de koepel en laat het brood nog 5 min verder bakken zonder koepel.
  • Laat het brood volledig afkoelen op een rooster.
TIP:

De bloemsoorten die ik gebruik, zijn van Dossche Mills. Ik koop ze bij Wittevrongel in Eeklo, een winkel waar je meer dan 40 soorten bloem/meel kan vinden. Er is ook een webshop met thuislevering. De combi zuurdesem/gist kan je hier ook verkrijgen.

Reacties