Focaccia met venkelzaadjes

Foto Cathy Van de Moortele
TV is niet aan mij besteed en ik kijk dan ook echt zelden. Wat ik wel graag doe, is het internet afstruinen op zoek naar leuke (video)recepten. Zo kwam ik ook op het videorecept voor focaccia, van Bruno Albouze terecht. Ik volg deze grappige patissier al enkele jaren en hij brengt me nog steeds aan het lachen. Zijn recepten zijn echt heerlijk en ik moest dan ook meteen aan dit focacciabrood beginnen. Focaccia wordt normaal gezien snel "oud" en hard maar dit brood doet dat niet. Ook daags nadien was het nog heel vers en mals. Het deeg moet meerdere keren rijzen en dat draagt zeker bij aan de luchtigheid, smaak en textuur.

Wat hebben we nodig:
  • 210 gr water, lauwwarm
  • 15 gr verse gist
  • 300 gr witte broodbloem (ik heb Mistral gebruikt)
  • 60 gr semola de Cecco
  • 5 gr zout
  • 60 gr olijfolie
  • extra olijfolie
  • fleur de sel de GuĆ©rande
  • venkelzaadjes
Hoe gaan we te werk:
  • Doe het water in de kom van de Kenwood en los er de gist in op.
  • Voeg de bloem en de semola toe en leg er het zout en de helft van de olie op.
  • Laat de Kenwood het deeg 11 min kneden en voeg tussendoor de rest van de olijfolie toe.
  • Maak een bal van het deeg en leg die in een lichtjes ingevette kom met deksel.
  • Laat het deeg 30 min rijzen. Ik zet de kom in mijn Stoves, op de rijsfunctie.
  • Haal het deeg uit de kom, ontgas het, bol het weer op en leg het opnieuw in de kom met deksel.
  • Laat het deeg 45 min rijzen.
  • Haal het deeg uit de kom, ontgas het en leg het in een lichtjes ingevette ovenschaal. Duw het deeg tot een cirkel. Ik heb hiervoor mijn sauteuse van Emile Henry gebruikt.
  • Duw met de toppen van je vingers kuiltjes in het deeg.
  • Besprenkel met wat extra olijfolie.
  • Bestrooi de focaccia met de fleur de sel en de venkelzaadjes.
  • Zet het deksel op de pan en laat het brood nog eens 45 in rijzen.
  • Ondertussen verwarm je de oven voor op 250°C.
  • Zet de sauteuse zonder deksel in de hete oven voor 15 min of tot het brood mooi goudgekleurd is.
  • Laat het brood 5 min afkoelen en haal het dan uit de sauteuse om verder af te koelen op een rooster.
TIP:

Lauwwarm is dit brood het lekkerst.

Reacties