Chocolade madeleines

Foto Cathy Van de Moortele
Ik noem ze niet graag madeleintjes, want het zijn echt heuse madeleines, met een bol buikje enzo. Dat hoort er echt op, dat smeuïge, ronde bolletje.
Toen ik ze op de Instagram van Hap en Tap voorbij zag komen, wist ik dat ik ze ook zou maken. Hoe kan het ook anders? Het beslag moet je echt daags voordien maken, dat is de enige manier om ze mooi bol en geribbeld te krijgen. En geef toe: je wilt toch alleen maar de echte?

Wat hebben we nodig:
  • 120 gr ei (2 grote eieren)
  • 70 gr fijne griessuiker
  • het merg van 1 vanillestok
  • 100 gr patisseriebloem (ik heb Suprème gebruikt)
  • 1/2 koffielepel bakpoeder
  • 1 eetlepel pure cacao
  • snuifje zout
  • 85 gr boerenboter, gesmolten en afgekoeld
  • 2 eetlepels sterke koffie (zet maar eens wat Nescafé)
Hoe gaan we te werk:
  • Klop de eieren romig en dik met de suiker en het vanillemerg.
  • Zeef de bloem met het bakpoeder, cacao en zout en spatel deze droge ingrediënten rustig door de natte. Ik gebruik daarvoor de spatel op mijn Kenwood.
  • Meng de boter met de koffie en giet die straalsgewijs bij het beslag, terwijl die met de spatel op een lage snelheid mengt.
  • Breng het beslag over in een kommetje. Vet een stuk plastic folie lichtjes in met bakspray en leg dat op het beslag. Zorg dat de folie het beslag helemaal raakt, zodat er geen lucht aan kan.
  • Zet het beslag zeker een nacht in de koelkast.
  • Verwarm de oven voor op 200°C.
  • Neem een madeleinevorm van 12 stuks. Vet die in met boter en bestuif die lichtjes met bloem.
  • Tik overtollige bloem uit de vorm.
  • Vul de madeleinevorm gelijkmatig met het beslag.
  • Bak de madeleines 11 - 13 min. Ze moeten mooi gerezen zijn en lichtjes terugspringen als je er op drukt.
  • Keer de vorm om op je werkblad: de madeleines zullen er zo uitvallen.
  • Laat afkoelen op een rooster en serveer ze dan meteen bij de koffie.
TIP:

Madeleines zijn niet om te bewaren. Kan je er maar 6 op? Bewaar de rest van het beslag dan in de koelkast voor de volgende dag.

Reacties