Kwartelfileetjes

Foto Cathy Van de Moortele
Ik wist niet dat je kwartelfileetjes apart kon kopen. Tijdens een bezoekje aan de Aula Slagerij in Gent, liet Annabelle mij de kwartelfileetjes zien. Ze was er helemaal van in de wolken en haar enthousiasme sprak me aan. Ik heb er meteen 12 gekocht en heb ze mooi verpakt ingevroren. Ik had er een beetje schrik voor, om ze klaar te maken, want ik had ook nooit eerder kwartel gegeten. Maar het was eigenlijk heel simpel om ze te bereiden..

Wat hebben we nodig:
  • olie
  • 12 kwartelfileetjes met vel
  • peper en zout
  • boerenboter
  • 100 ml witte wijn
  • 1 grote ui, gepeld en in fijne brunoise gesneden
  • 1 grote wortel, geschild en in fijne brunoise gesneden
  • 1 stengel selder, schoongemaakt en in fijne brunoise gesneden
  • 1 koffielepel paprikapoeder
  • 200 ml culinaire room
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 100°C. Laat er een bakplaatje mee in opwarmen.
  • Verhit een pan met wat olie op een hevig vuur.
  • Kruid de fileetjes aan beide kanten met peper en zout.
  • Bak de fileetjes eerst aan de velkant mooi bruin en daarna aan de andere kant.
  • Haal de kwarteltjes uit de pan en hou ze warm onder folie op het bakplaatje.
  • Voeg wat boerenboter toe.
  • Schraap de bakrestjes los met een houten lepel.
  • Deglaceer met de wijn en laat de wijn voor de helft inkoken.
  • Voeg de groentjes toe en laat ze op een zacht vuur garen.
  • Kruid met peper en zout en paprikapoeder.
  • Werk af met de room.
  • Serveer de kwartelfileetjes met de saus.
TIP:

Lekker met krieltjes die je even opwarmt in wat boerenboter met peterselie.
Een appeltje gevuld met veenbesjes of wat rode kool erbij, was ook niet slecht geweest.
Om sauzen af te werken, gebruik je best culinaire room, omdat die niet schift.

Reacties